טיפול בגינה בחודשי הקיץ

בחודשים יולי- אוגוסט אנו נכנסים לשיא הקיץ ויש ימים בהם נדמה כי החום והלחות משביתים כל פעילות, גם הצמחים נדמים כמאטים את פעילותם ומחכים לסתיו או לכל הפחות לערב שיביא עמו הקלה.
בשורות הבאות נייעץ ונזכיר לכם כיצד ניתן, גם בתקופה זו, ליפות ולשמר את הגינה ולהפוך את הקיץ לעונה צבעונית ומלאת חיים.

משתלת סלונר | טיפול בגינה בחודשי הקיץ
פלומריה ריחנית (פיטנה) בפריחה

טיפים להשקיה
כללי ההשקיה אינם משתנים אך השאלות שאנו נשאלים מוכיחות כי הנושא דורש חידוד תקופתי.

1) חיוני לדעת לכמה מים זקוק כל צמח ורצוי לשתול צמחים בעלי צרכים זהים בערוגה או אדנית משותפת. לחילופין – יש להתאים את מערכת ההשקיה לצרכי הצמחים השונים. השקיה עודפת של הצמחים בקיץ איננה נכונה ויכולה לגרום לרקבון שורשים ולמראה "מעולף" של הצמח. כל צמח יש להשקות במידה- כדאי לבקש מצוות המשתלה הדרכה לגבי צריכת המים של כל צמח או לבדוק באתר משרד החקלאות.
2) ככלל, ומבלי להתחשב בכמות המים הדרושה לצמח, כאשר משקים רצוי להשקות כך שהמים יחלחלו עמוק בקרקע, באופן שיספיק לזמן ממושך.
3) להשקות ישירות על האדמה ולא על העלים – למניעת מחלות עלים ולהשקיה מדויקת יותר, שתחלחל ישירות לשורשי הצמח (לכן, פרט לדשא, השקיה בטפטוף עדיפה על ממטרה).
4) יש להתאים את ההשקיה לסוג הקרקע; באדמה כבדה (המחזיקה היטב את המים) רצוי להשקות בתדירות נמוכה יחסית אך להרוות את הקרקע במים רבים ואילו בקרקע קלה (המתייבשת מהר) כדאי להשקות בתדירות גבוהה אך בכמות קטנה יותר בכל השקיה.
5) בגינות רצוי להשקות מוקדם בבוקר, כך נמנע בזבוז מים כתוצאה מהתאיידות ועם זאת – השמש תייבש את הטיפות מהעלים וימנעו מחלות עלים.
6) בהשקיית עציצים ואדניות רצוי להשקות עד שהמים ירדו ויקוו בתחתית הכלי, יש להשאיר את הכלי זמן-מה בתוך התחתית המלאה מים ולאחר שהקרקע רוויה – לרוקן ולשפוך את עודפי המים.
7) בעציצים ואדניות, הדרך הפשוטה והנוחה לבדוק את לחות הקרקע היא "בדיקת אצבע" – יש לתחוב אותה לאדמה ולחוש בקצהה את מידת הרטיבות.
8) יש להשקות עצים צעירים בהתמדה מכיוון שמחסור במים בשנים הראשונות יגרום לנזקים בהתפתחות העץ. לעצי נוי ותיקים ניתן להפחית ואף להפסיק את ההשקיה בהדרגה.
9) חיפוי הקרקע ע"י חומר אורגני יבש : מונע התאיידות ושומר על לחות הקרקע, מונע עשבייה והתחממות-יתר של הקרקע – מה שמאפשר לבע"ח לחיות בתוכה וכך לתרום לאוורורה ולפוריותה.
עם התפרקותו מתווסף חומר אורגני לקרקע. דוגמאות לחיפוי הן מצע עלים יבשים, שבבי קוקוס, חלוקי נחל, אבני טוף, שברי רעפים, גזם מרוסק וכו'. מומלץ לפזר שכבה של מינימום 10 ס"מ עובי לתוצאה אפקטיבית.
10) לסיכום, יש לזכור כי בצמחים חיים עסקינן וכללי ההשקיה אינם נוקשים אלא תלויים בגורמים רבים, כגון : העונה, סוג הקרקע, גודל הצמח והעציץ בו הוא שתול, צורת ההשקיה ועוד.

משתלת סלונר | טיפול בגינה בחודשי הקיץ
אכיניצאה (קיפודנית)- עונתי קייצי

מדשאה
מומלץ לבדוק בעונה זו את יעילות מערכת ההשקיה למדשאה- לפזר כוסות הבודקות את פיזור המים, לבדוק את הצבת הממטרות ולבדוק הפרעות שונות כגון סתימות, דשא גבוה בסביבת הממטרות, שבירות בממטרות, לחץ מים וכו'. בנוסף מומלץ לבדוק סתימות בקויי הטפטוף לצמחיה.
יש להגדיל את כמות המים השבועית (סדר גודל של 15 ליטר למטר, פעמיים בשבוע).
כמו כן יש לשים לב למזיקי המדשאה הפעילים במיוחד בחודשים החמים. במקרים בהם מזהים נזק או רוצים למונעו מראש מומלץ להשתמש בדשן "מקסגארד" המכיל גם חומרי הדברה, בשילוב עם קונפידור בריסוס, להשלמת טיפול יעיל במגוון רחב של מזיקים.
יש להקפיד על כיסוח נכון של הדשא- בעונה זו הדשא בשיא הצימוח שלו אך יש להזהר מפני כיסוח נמוך מידי או קרקוף מחשש להתייבשות.
מומלץ לדשן בדשן כללי עשיר באשלגן לדשא ואם הדשא צומח אך מצהיב ניתן להוסיף ברזל לדישון.

משתלת סלונר | טיפול בגינה בחודשי הקיץ

שתילה
כאשר שותלים צמחים חדשים בגינה, בעיקר עונתיים, מומלץ לשתול בשעות אחר הצהריים באדמה מדושנת ומנוקזת ולשמור על לחות ע"י השקיה טובה למשך השבוע הראשון.
מומלץ לשתול בקיץ צמחים בעלי פריחה בהירה, אשר נראים יותר בשעות הערב והלילה- שעות בהן אנו נמצאים יותר בגינה.
אנו ממליצים במיוחד על צמח הפורטולקה (רגלה)- אחד הפרחים העמידים של הקיץ, מגיע במגוון זנים המאופיינים בפרח מלא ופריחות בצבעים מעורבים. צמח כיסוי לשמש מלאה המתאים גם לסלים תלויים, בעל עלים בשרניים, פריחתו שופעת במשך כל הקיץ.

משתלת סלונר | טיפול בגינה בחודשי הקיץ
פורטולקה

שתילת עצי פרי 
יש לנטוע את העצים בזהירות מוגברת, מחשש שגוש השורשים יתפרק. שתילים בשקיות שתילה נייצב בתוך הבור ורק אז נחתוך את השקית. בנוגע לעצים בדליים או עציצים קשיחים – נבדוק שהאדמה אינה רטובה מדי ובוצית ונוציא את השתיל רק כשהיא יבשה במקצת ומחזיקה היטב את גוש השורשים – ניתן גם לחתוך את הכלי בתוך בור השתילה.
עוד כדאי להסיר עם השתילה ענפים מיותרים המכבידים על הקליטה וגורמים לאידוי מים מוגבר מול מערכת שורשים קטנה ולא מבוססת.

הדברה
החום הקייצי בשילוב עם הלחות מעודד התפתחות מזיקים ומחלות. טיפולי הדברה בקיץ יש לבצע בדשא וצמחים לאחר השקיה, בשעות הבוקר כאשר אין רוח, או נגד כיוון הרוח ועל פי ההוראות המופיעות על גבי האריזה.
במשתלה תוכלו למצוא מבחר תכשירים אורגניים וביולוגים להדברה, אשר מזיקים פחות לסביבה ולאדם.
המזיקים הנפוצים ביותר בקיץ הינם כנימות מסוגים שונים, עשים שונים, זחלים שונים (כגון הפרודניה) וזבוב הפירות הים תיכוני.

בתקופה זו מבשילים פירות הקיץ בישראל וכדי להנות מפירות אורגניים ללא ריסוסים בגינה הפרטית שלנו מומלץ לנקוט צעדים נגד זבוב הפירות הים תיכוני.
הזבוב גורם נזק רב לשטחים נרחבים של מטעי עצי פרי בארץ ובעיקר עצי פרי נשירים. נקבת הזבוב עוקצת את הפרי בזמן הבשלתו ומטילה ביצים בתוכו. בקיעת הזחלים מהביצה היא שגורמת לרקבון הפרי.
הדברת הזבוב צריכה להעשות כ-5 שבועות לפני הקטיף, לפני שהפרי מתחיל לשנות צבעו מירוק לכתום- צהוב, מכיוון שלרוב הזבוב לא עוקץ פירות בוסר אלא רק פירות בשלבי הבשלתם.
ישנם מספר אופני טיפול בזבוב הפירות הים תיכוני:
1) לכייס את הפרי עם שקיות נייר אטומות הנמכרות במשתלה.
2) לתלות לוחיות דבק צהובות ע"ג העץ. שיטה זו מפחיתה בצורה משמעותית את מספר העקיצות אך לא מונעת נגיעות.
3) להשתמש במלכודות הדברה אורגנית אשר תולים על העץ כגון "סרה טראפ" ו-פריfree
4) לרסס בריסוסי פיתיון יחסית ידידותיים לסביבה כגון "סקסס".
5) לכסות את כל העץ ברשת מאש 17.
בזמן הבשלת הפרי יש להגן על העץ מפני ציפורים בעזרת כיסוי ברשת נגד ציפורים.

משתלת סלונר | טיפול בגינה בחודשי הקיץ

גינות גג ומיכלים
גינות גג וגינות מיכלים נמצאות בתהליך גדילה מואץ בעונת הקיץ בשל שילוב החום, הלחות וההשקיה. תהליך זה יכול לגרום להופעת מזיקים ומחלות ולכן כדאי להשקות במידה (מחשב השקיה יכול לעזור מאד ולמנוע בזבוז מים עודפים) ולדשן בדשן בעל רמות אשלגן וברזל גבוהות יותר מרמת החנקן והזרחן.

משתלת סלונר | טיפול בגינה בחודשי הקיץ
גאורה

גינה אקולוגית
גינה אקולוגית היא גינה ידידותית לסביבה ולאדם, בהקמתה נשאף לחקות את הטבע ביצירת סביבה מגוונת ומאוזנת, ונשאף לשמירה מכסימאלית על איזון בכל מערכות הטבע : קרקע, מים, אוויר, צמחים, בע"ח והאדם.
הבסיס להצלחת הגינה הוא פוריות ובריאות הקרקע; אלו יבטיחו צמחיה חזקה ובריאה. נדאג לדשן את האדמה בקומפוסט, הומוס או בדשנים אורגניים אחרים – אלו יעשירו את הקרקע ויהפכו אותה לפוריה, ישפרו את יכולת הניקוז של קרקעות כבדות ואת אחיזת המים בקרקעות קלות. חיפוי הקרקע גם הוא יתרום לשיפורה (פרטים בהמשך).
עקרונות בסיסיים נוספים הם הקפדה על מגוון צומח בגינה ובחירה בזנים חזקים ועמידים – פעולות שיבטיחו מגוון בע"ח (החל בשלשולים וכלה בציפורים) ומיעוט מחלות צמחים, שימוש בחומרי הדברה אורגניים המבוססים על שמן עץ התה או על עץ הנים – כאלה שאינם פוגעים באיזון חי-צומח וריבוי השימוש בצמחי תבלין וצמחים מרחיקי-מזיקים אחרים להגנת הצומח, לדוגמא : טגטס, צפורני החתול (הדוחים נמטודות בקרקע), בבונג – בעיקר בין גידולי ירקות ועצי מאכל.
הקמת מקווה מים בגינה, גם הוא יתרום למשיכת בע"ח ולהרחבת מיני הצומח בגינה.
הגינה הידידותית לאדם "קוראת" לו לקחת חלק בהקמתה ולהחיות אותה בנוכחותו; בטיפוח גן-ירק, בהקמת פינות ישיבה, בהתבוננות יומיומית בהשתנות הפלאית של הטבע.
טיפים קיציים מהגינה האקולוגית:
חיפוי הקרקע ע"י חומר אורגני יבש : מונע התאיידות ושומר על לחות הקרקע, מונע עשבייה והתחממות-יתר של הקרקע – מה שמאפשר לבע"ח לחיות בתוכה וכך לתרום לאוורורה ולפוריותה.
עם התפרקותו מתווסף חומר אורגני לקרקע. דוגמא לחיפוי אקולוגי : קרטוני מכולת חומים פרוסים ועליהם מצע עלים יבשים. ניתן גם לשלב עם חיפוי אסתטי כגון שבבי קוקוס, אותו ניתן לרכוש במשתלה.
גידול ירקות עלים חורפיים כגון פטרוזיליה, שמיר ועירית, האוהבים קרירות, בצל שיחי העגבניות והחצילים.
הגנת הצומח בגינה : מלבד שתילת צמחים דוחי מזיקים (ראה למעלה) ניתן להשקות את הצמחייה בתמציות מצמחים כגון סרפד, בבונג ושבטבט – אלו מעכבות ריבוי פטריות, דוחות חרקים ומחזקות את רקמת הצמח.
שתילה צפופה בערוגות ליצירת כיסוי מלא של שטח הערוגה בצמחייה; הדבר מהווה סוג של "חיפוי" נוסף לקרקע, יצל עליה ואף ימנע נביטת עשבים.

משתלת סלונר | טיפול בגינה בחודשי הקיץ
חיפוי קרקע בגינה