ירקות קיץ בגינה הביתית

מחפשים תעסוקה לילדים לתקופת השעמום החמה של אוגוסט? רוצים ללמד אותם קצת אחריות וגם להראות להם איך צומח מלפפון ומאדימה עגבנייה? מעוניינים לאכול בריא, אורגני, אקולוגי וגם לחסוך קצת, בצורה כיפית וקלה?
זה הזמן להקים גן ירק קייצי!

משתלת סלונר |  ירקות קיץ בגינה הביתית

גידול במיכלים-
כאשר מגדלים ירקות בגינת גג או מרפסת, מיכלי הגידול המומלצים יהיו דליים בנפח של 10 ליטר לפחות או אדניות בעומק מינימלי של 25-30 ס"מ.
לא מומלץ להשתמש בקרקע מהגינה בגינת מיכלים ביתית, בייחוד לא לירקות. הסיבה היא שאדמת השדה (חמרה, לס, טרה רוסה וכו') בדרך כלל מתקשה לאחר זמן מה כאשר היא נמצאת במיכלים, לא ניתן לתחח אותה כדי להכניס אויר ומים והצמח נוטה לסבול מחוסר אוורור וחמצן במערכת השורשים, אשר מקשה על גדילתו.
לכן, רצוי לשתול בתערובת שתילה – מצע מאוורר אשר ינקז את המים בצורה טובה ויאפשר אוורור מתאים למערכת השורשים (יש לוודא חורי ניקוז במיכלים).
ניתן לערבב את התערובת עם מעט דשן אורגני מרוכז או קומפוסט לקבלת תוצאות מקסימליות.

משתלת סלונר |  ירקות קיץ בגינה הביתית
חציל

גידול בקרקע-
כאשר מגדלים ירקות בחלקה בגינה צריך לנקות את השטח מעשבים שוטים ולתחח אותו.
כדאי לעבד את הקרקע ביחד עם חומר אורגני מוצק כלשהו בכדי לשפר את פוריותה, לדוגמא קומפוסט ביחס של כ-10 ליטר קומפוסט למ"ר קרקע. הדשנים האורגניים המוצקים משפרים את מרקם האדמה ואת יכולת תאחיזת המים שלה, בנוסף לכך שהם מספקים יסודות הזנה לצמחים, ועל כן מומלץ להוסיפם ולטייב את הקרקע לפני השתילה ואף במהלך העונה.

לפני השתילה כדאי לדאוג לחיפוי קרקע מחומרים אורגניים כגון בד, שבבי קוקוס, גזם, עלים וכו'… תפקיד החיפוי הוא הקטנת התחממות הקרקע ועלוות הצמחים שלידה, הקטנת סחף קרקע, מניעת עשבייה ובעיקר הקטנת אידוי המים מהקרקע ובכך חיסכון במים בגינת הירק.

ירקות ותבלינים אוהבים הרבה שמש ואור ולכן מיקום גינת הירק צריך להיות במקום בו יש לפחות 4-5 שעות שמש ישירה ביום – כלומר מיקום דרומי, מזרחי או מערבי.

משתלת סלונר |  ירקות קיץ בגינה הביתית
פלפל

טיפול שוטף בגינת הירק-
תיחוח הקרקע בעזרת מקלטר כדי להכניס אוויר למערכת שורשי הצמחים ולהקטין עשביה. את התיחוח יש לבצע בזהירות בכדי לא לפגוע בשורשי השתילים.
מומלץ להוסיף דשן לקרקע במהלך העונה- אנו ממליצים על שילוב בין דשנים אורגניים המשפרים את הקרקע ומערכת השורשים ודשנים מינרלים המספקים את כל היסודות החיוניים להתפתחות הצמח.
הדישון יינתן דרך מי ההשקיה או בדשן בשחרור איטי. המינון הרצוי יהיה על פי ההוראות המפורטות על האריזה.

משתלת סלונר |  ירקות קיץ בגינה הביתית
מלפפון

הדברה-
בחומו של הקיץ מתפתחות בגינה מיני מחלות עלים ומגיעים חרקים מזיקים שונים, ולכן כדאי לשים לב ולחפש סימני מזיקים כדי להקדים תרופה למכה.
ישנן "תרופות סבתא" לטיפול יחסית טבעי- במקרה של מחלות עלים כגון קימחון ניתן לרסס בליטר מים מהול ב-5 גרם סודה לשתיה וכמה טיפות של סבון נוזלי.
לטיפול במזיקים כגון כנימות ניתן לרסס את הקרקע בליטר מים מהול בכפית סבון כלים פעם בשבוע בשעות הקרירות ולשטוף בזרם מים חזק.
נגד חשופיות ישנן "מלכודות בירה" וזחלים ניתן לאסוף ידנית בשעות הבוקר או הערב הקרירות.
להגנה מציפורים אפשר לתלות בובות של עורבים/ עופות דורסים או לעטוף את הצמחים ברשת (רשת צפופה תמנע חדירת חרקים אך גם תפריע להאבקה).
בנוסף כדאי לשתול בסביבה צמחים בעלי ארומה חזקה, כגון טגטס, סנטולינה וטולבגיה שומית להרחקת מזיקים.
ניתן גם להתאים חומרי הדברה אורגניים הנמכרים במשתלה – אנו ממליצים על הדברה משולבת מבחינת זיהוי המזיק/ המחלה ורמת הנגיעות, שתילת הצמחים הנכונים בעונות הנכונות (לדוגמא- לא לשתול מצליבים בקיץ ודלועיים בחורף) וריסוס באמצעי הדברה אורגניים מורשים, לפי המינון המומלץ על האריזה.

משתלת סלונר |  ירקות קיץ בגינה הביתית
עגבניית שרי ליקופן

הדליה –
חלק מירקות הקיץ זקוקים לאפשרות לטפס/ להישען על מוטות או חבלים בכדי שנוכל לקבל מהם יבול נאה. במקרה ולא מבצעים לירקות הדליה, הצמחים נוטים לגדול שרועים על הקרקע, מה שמקטין את חשיפת העלווה לקרינת השמש ואת יכולת הייצור של הצמח, יוצר צפיפות ותחרות גדולה בין הצמחים ומגדיל את הסיכוי למחלות עלים והגעת מזיקים אל הצמחים והפירות.
את ההדליה ניתן לבצע על ידי קשירת גבעולי הצמח או ליפופם לרשת מטפסים מתוחה, בניית סולם ממוטות במבוק או כל רעיון אחר אשר מחזיק את הצמחים מעל הקרקע.
ירקות הקיץ שזקוקים להדלייה הם מלפפון, עגבניה, שעועית ולעיתים קישואים. בנוסף, צמחים נוספים כגון חציל, פלפל, תירס, במיה וחמניה ישמחו לתמיכה.
הידעת? שיח עגבניות בהדליה יכול להגיע לגובה של 2 מטר ואף יותר!

משתלת סלונר |  ירקות קיץ בגינה הביתית
במיה

השקיה-
לירקות מומלץ לתת השקיה יומיומית עם השתילה ולשמור על קרקע לחה, ולאחר זמן כשהצמחים גדלים לרווח את ההשקיות ולתת מים בכמות גדולה יותר עם מרווחים גדולים יותר בין השקיה להשקיה. יש להשקות בכמות של 3-4 ליטר למ"ר ליום.
כדאי להרגיש את האדמה ולהסתכל על הצמחים ולא להגיע למצב של עודף או חוסר קבוע במים, ובכל מקרה להשקות בשעות הבוקר המוקדמות ובעזרת טפטפות. כדי למנוע רקבונות ומחלות עלים יש להימנע מהרטבת העלים והפירות.

מה לגדל בקיץ?
ירקות קיץ כדאי לשתול כבר מאפריל וניתן להמשיך ולשתול לאורך כל הקיץ.
ניתן לזרוע את כל ירקות הקיץ, וקל להנביט בעיקר תירס, שעועית וירקות ממשפחת הדלועיים. את הזריעה כדאי להתחיל כבר בסוף החורף – אביב ואת ההנבטה לבצע בצל ובמקום מוגן מהתייבשות. סיכויי הנביטה באמצע קיץ קטנים בהרבה יותר.
בכדי לחסוך זמן ומאמץ, ולהגדיל את סיכויי ההצלחה, ניתן ואף מומלץ לקנות שתיל מוכן, אך יש להקפיד על קניית שתיל בריא ונטול פגמים ממשתלה אמינה.
שתיל ירקות יוכל לתת תנובה כחודש ימים לאחר השתילה ולמשך כל העונה. מומלץ לא לחכות יותר מידי ולאסוף את היבול כאשר הוא צעיר, טרי וטעים.

משתלת סלונר |  ירקות קיץ בגינה הביתית
אבטיח

ירקות הקיץ המומלצים הם:
• ירקות ממשפחת הסולניים: עגבניה- ישנם מספר זנים כגון עגבניית שדה, עגבניית תמר, עגבניית שרי ועוד, חציל, פלפל מתוק, פלפל חריף במגוון זנים ופלפלי נוי.
• ירקות ממשפחת הדלועיים: מלפפון, אבטיח, מלון, דלורית, קישוא ודלעת. בחלק מהדלועיים רצוי לבצע הפריה ידנית של הפרחים לעידוד חנטה של הפירות ולהגדלת כמות וגודל הפרי.
• בטטה- הבטטה הינה פקעת שורש שניתן להפיק מייחורים, מהשרשה של פקעות במים או משתילים שקונים במשתלה. יש לשתול את הבטטה במרווח גדול משאר הירקות מכיוון שיש לה עלווה משתרעת ויפה וקצב גידול מהיר ביותר.
• שעועית צהובה /ירוקה /תאילנדית /לוביה מטפסת וניתן לזרוע אותה.
• חמניה – יכולה להגיע ל-2 מטר, קצב גידולה מהיר והיא אהובה מאוד על ילדים.
• תירס – צמח זקוף שמגיע לגובה של 2 מטר, מומלץ לשתול בקבוצה בצד צפוני בכדי שלא יצלו על שאר גינת הירק. ישנם זני תירס סופר מתוקים אותם אנו ממליצים לאכול ישר לאחר הקטיף ללא בישול מקדים.
• ארטישוק ירושלמי (חמנית הפקעות) – מומלץ לשתול באביב בשמש מלאה לקבלת פקעות שמנות ויפות בסוף הקיץ. לצמח פרחים יפים דמויי חמניה.
• צמחים נמוכים מומלץ לשתול בצד הדרומי וירקות משתרעים (כגון מלון, דלעת, אבטיח, בטטה וכו') מומלץ לגדל בשולי הערוגה מאחר והם תופסים שטח רב.

משתלת סלונר |  ירקות קיץ בגינה הביתית