חיפוי קרקע

מהו חיפוי קרקע? חיפוי הוא חומר אשר מפזרים על קרקע שתולה או לא שתולה כדי לכסות אותה לחלוטין.

במה מועיל החיפוי?
מחקרים הוכיחו כי חיפוי הקרקע מקטין את התאדות המים ממנה ולכן הוא חוסך במים. החיפוי גם מקטין את טמפרטורת הקרקע, יוצר סביבה נוחה לפעילות של מיקרואורגניזמים ובכך מעודד פירוק של חומר אורגני הנמצא בקרקע. החיפוי אף מונע נביטת עשבי בר בין צמחי הנוי. בשימוש נכון החיפוי מהווה גם אלמנט קישוטי בגינה. אפשר להשתמש בחיפוי גם לצרכים אחרים בגינה: ליצירת שביל הליכה בגינה, משטח חניה ועוד.
גם בעציצים אפשר ומומלץ לפזר חיפוי שימנע התזת בוץ בעת ההשקיה.

אילו סוגי חיפוי קיימים בשוק?
בשוק מגוון גדול של חומרים המתחלקים לשני סוגים:
חומרים אורגניים וחומרים אנאורגניים. החיפויים האורגניים מקורם בטבע ולכן הם מתכלים וביניהם נמצא: רסק ענפים וגזעי עצים, קליפות עצים וכד'. סוג העץ ישפיע על גוון החיפוי, וביחד עם תנאי האקלים הוא ישפיע גם על מהירות ההתכלות של החיפוי האורגני.
את החיפוי האורגני יש לחדש אחת לשלוש שנים בערך, לדוגמא- קליפות אקליפטוס נמכרות בשוק בשקים גדולים וצבען בהיר לעומת קליפות עצים כהות מתוצרת חוץ.
חיפויים אנאורגניים הם חיפויים מחומרים שאינם מתכלים. ברשימה זו ניתן למצוא: חלוקי נחל, טוף, חרסית, שברי רעפים, אבני בזלת או גרנית ושברי צדפים. חומרי חיפוי אלו מופיעים במגוון גדלים, צורות וצבעים. לדוגמא: חלקי נחל – אלה מופיעים במגוון גדלים, החל בגודל 1 המייצג חלוקים בגודל של חצ. ועד למספר 5, המייצג חלוקי נחל בגודל של מלון ממוצע.
אף על פי שחיפוי אנאורגני אינו מתכלה, המראה החיצוני שלו נפגע לעיתים מאבק מצטבר, מנזק של בעלי חיים, מצמיחת עשבים בתוך החול שהצטבר בין יחידות חומר החיפוי. מומלץ לפיכך לשטוף את האבנים בזרם מים חזק ואפשר לפזק מלמעלה שכבה דקה של חיפוי חדש.

חומרי חיפוי ואבני דריכה
חומרי חיפוי ואבני דריכה

 

איך מחפים? כאשר מחפים שטח שתול בצמחייה ומושקה בצינורות טפטוף, יש לפרוש יריעת בד (פלריג) על פני השטח. יריעת הבד נועדה למנוע הצצת עשבים ולשמור שחומר החיפוי לא יתערבב עם הקרקע. חורצים את היריעה מן השוליים למקום הצמח ומניחים אותה מסביב לבסיסו. יש לוודא שפני הקרקע ליד הצמח מכוסים היטב כדי למנוע נביטת עשבים. בשלב זה מכסים בשכבות חיפוי.
כאשר מחפים שטח שטרם נשתל, יש להכין קודם את תשתית מערכת ההשקיה לפי התוכנית ולפרוס את מערכת הטפטוף בהתאם. לאחר מכן פורשים את יריעת הבד, חורצים במקומות הדרושים כדי לשתול את הצמחים ואחרי שתילת הצמחים מכסים בחומר החיפוי בשכבה של לפחות 7-10 ס"מ, על מנת להבטיח שהחיפוי ימלא את יעודו.
הערה- כאשר משתמשים בחומרי חיפוי שונים , או בגדלים וגוונים שונים, מומלץ להשתמש בתוחם כלשהו למניעת התערבבות החומרים השונים.

כמה חומר חיפוי לפזר? לשם כך יש לחשב את השטח המיועד לחיפוי. אם אורך הערוגה 5 מ', ורוחבה 4 מ', שטח החיפוי הוא 20 ס"מ. מכפילים את השטח ב7 ס"מ (שהם – 0.07 מ') שהם גובה החיפוי ומקבלים 1.4 קוב שהם 1400 ליטר.
איך נדע כמה שקים לקנות? בכל שק של טוף יש כ-25 ליטר. אם נשתמש בדוגמא האחרונה, לחיפוי בנפח 1400 ליטר נזדקק ל56 שקים. ניתן להוזיל את העלות אם נקנה את הכמות בשק גדול הנקרא "בלה".
כאשר משתמשים בחלוקי נחל, התחשיב לגבי מספר השקים תלוי בגודל חלוקי הנחל. גם כאן ניתן להזמין את החיפוי בשקים של 20-25 ליטר או ב"בלה". משקל השק הענק תלוי בסוג האבנים.

משתלת סלונר | חיפוי קרקע
חיפוי שבבי עץ

חיפוי סביב בתים – לפני תחילת החיפוי יש להקפיד ולאטום את קירות הבית לפי הוראות המתכנן.
שלב א'- יש לתחום רצועה ברוחב של 60-80 ס"מ לפי בחירה, ליישר את הקרקע וליצור שיפוע קל מכיוון קיר הבית כלפי חוץ. את התיחום ניתן לבצע בעזרת גובל דשא, אדני רכבת, עמודי טלפון, סלעים שטוחים או כל דבבר שיעצור את האבן מלגלוש לכיוון הגינהץ יש להקפיד ולהשאיר פתחי ניקוז דרך התוחם על מנת למנוע היקוות של מים בחורף בין התוחם לקירות.
שלב ב' – יש לפרוס יריעה למניעת עשבייה (יריעת פלריג) ולפזר על פניה את האבן בשכבת חיפוי של 6-10 ס"מ.

חיפוי בין צמחיה-
לפני תחילת העבודה יש לתכנן את אזורי החיפוי הנדרשים.
שלב א'- יש להוריד את פני הקרקרע בכ-8 ס"מ מהגובה הנדרש, ליישר את האדמה וליצור שיפועים קלים לניקוז המים.
שלב ב'- יש לסמן את מקומות השתילה ולפרוש מערכת טפטוף בהתאם.
שלב ג' – את האזור המחופה יש לתחום בתוחם על מנת למנוע גלישת החיפוי.
שלב ד' – צמחים קטנים – יש לפרוש יריעת למניעת עשביה, במקומות השתילה יש לבצע חיתוך בצורת X ולשתול בהתאם. לאחר השתילה יש לחפות בשכבה של 6-10 ס"מ.
צמחים גדולים ועצים – יש לבצע תחילה את השתילה ורק לאחר מכן לפרוש יריעה ולחפות.

משתלת סלונר | חיפוי קרקע