סתיו בגינה – מאת האגרונומית ציפי סלונר

רבים שואלים, האם יש סתיו בישראל? במיוחד אלה שחוו את החיים בארצות הקרות שבצפון, וחזו בשינוי הדרמטי בין העונות: שלכת עלים וירידה חדה בטמפרטורת הסביבה.
גם הנוף הים תיכוני אינו חסר צמחים הבולטים בצבעי שלכת אופייניים, אלא שאצלנו המעבר רך יותר ופחות דרמטי.
יחד עם זאת, השינוי בארץ ניתן לקליטה: בעין המתבונן בהשתנותם של צמחים מסוימים ובאוזני השומע והקשוב לאוושת הרוח הסתווית בעלים בנושרים, ולרשרוש העלים בעת המדרך עליהם.

הגינה בסתיו - משתלת סלונר
ספיון השעווה

 

עצות והנחיות לעבודות הגינה בעונת הסתיו:

  • הקרקע
    לאחר עונת הקיץ הארוכה יש לאוורר את הקרקע ולהשביחה מחדש. זה הזמן להפוך את האדמה ולדשנה בעזרת קומפוסט- בערך דלי לכל שני מטר רבוע, בהתאם לטיבה וסוגה של האדמה. יש לנהוג בזהירות בזמן הפיכת האדמה  ולהימנע מפגיעה בשורשי הצמח. בנוסף לקומפוסט רצוי לדשן עם דשן סתווי. ניתן לפזר את הקומפוסט והדשן פרטנית לכל צמח, אך בכל מקרה חשוב מאד להצניעם באדמה, אחרת הם לא יתפרקו ולא יהיו זמינים לצמח.
  • גיזום
    לקראת הגעתו של החורף, יש להרחיק ענפים סדוקים, פקועים או פצועים העלולים לפגוע בצמח. בנוסף יש להסיר ענפי שגדילתם מפריעה לענפים אחרים ולנקות חלקים יבשים. בעצים גבוהים וגדולים יש לוודא שאין ענפים הנמצאים בסכנת שבירה מהרוחות, העשויים להזיק לקווי טלפון וחוטי חשמל, גגות, סככות ועוד. את פעולת הגיזום בשיחים ועצים נשירים יש לבצע כאשר הצמח נמצא בתרדמה (שלכת). בעונת הסתיו לחלק נכבד מצמחי הגינה ישנם מופעי פריחה מרהיבים הדומים לאלו שבאביב. על מנת לפנות מקום לפריחה זו  יש לקטום א הפרחים היבשים שנותרו מהקיץ ו"לפנות" מקום לצימוח חדש.
  • שתילה
    רובנו מעונינים בגינה פורחת ורעננה בתקופת החגים. הסתיו היא עונה מצוינת לביצוע עבודות השתילה, כיוון שבתקופה זו מזג האוויר נעשה קריר יותר, נדרשת פחות השקיה וקליטתם של צמחים חדשים נוחה יותר. לפיכך, בעונה זו ניתן לשתול מגוון רחב מאד של פרחים, שיחים ועצים.
  • דישון
    בעונת הסתיו ישנה עדיפות לדישון בדשן אורגני או דשן בשחרור איטי כיוון שהדשנים האחרים עלולים להישטף במקרה של גשמים חזקים. צמחים הנכנסים לשלכת אין צורך לדשן.
  • השקיה
    טעות נפוצה היא לראות בגשמי הסתיו החלשים תחליף להשקיה סדירה. במהלך הסתיו יש להמשיך בהשקיית הגינה אך להגדיל את מרווחיה.
  • מדשאה
    לקראת הגשמים הראשונים יש לעבור לכיסוח גבוה של 7-10 ס"מ. כיסוח נמוך עלול לחשוף את הצימוח הצעיר לטמפרטורה נמוכה בלילות ובבקרים ובכך להזיק לצמח.

הגינה בסתיו - משתלת סלונר

את הדשא רצוי לדשן בדשן סתווי שיספק לו מזון עד האביב. קיימת גם אפשרות לפזר שכבה דקה של קומפוסט שתגן על הדשא מפני קור פתאומי ותעשיר את הקרקע. השקיה לאחר הפיזור תוריד את החומרים הנ"ל לקרקע ותגרום להתפרקותם ולהיותם זמינים לדשא.

טיפ קטן – לאחרונה גובר השימוש במונעי נביטה שונים לדוגמת "רונסטאר". חשוב מאד לתכנן מראש את האזורים המיועדים לזריעה, לסמנם וכמובן לא לפזר את מונעי הנביטה בחלקי הגינה הנ"ל.

הגינה בסתיו - משתלת סלונר
ננדינה תרבותית

 

צמחיית הסתיו-חורף:
חלק נכבד מפריחתה של הגינה בעונה הקרה מספקים העונתיים של החורף. נזכיר בקצרה את האמנון ותמר, ציפורני חתול, סלסלי כסף, מנטור, לובליה, נמזיה ועוד אחרים טובים.
עצי ההדר מומלצים לשתילה תקופה זו וכך גם שיחים ועצים ירוקי עד ובניהם עצי ארץ ישראל כחרוב, אלון, זית, ער אציל ועצי נוי אחרים.
הגרווילאה היא אחד מאותם צמחים שכדאי לשתול בסתיו. לצמח מספר רב של מינים ומגוון רחב של צבעים וגדלים. רוב המינים פורחים בעונות הקרות ופריחתם שובת עין.
מחודש ספטמבר ניתן למצוא במשתלות את רוב סוגי הפקעות והבצלים וכך גם זרעים של ירקות חורפיים וזרעי פרחים כמו פרגים, תורמוסים, כוכבנים, פשתה, אפונה ריחנית, כובע נזיר, אשולציה ועוד.
את הטמנת הפקעות והזרעים רצוי לבצע בחלקים מוגבהים על מנת למנוע רקבון כתוצאה בעודף מים.

הגינה בסתיו - משתלת סלונר

בעונה זו, לעיתים קרובות עולה השאלה הנצחית: האם יש סתיו בארצנו? חלק מסימני השאלה עולים אצל אנשים שבמהלך שהותם בארצות קרות, זכו לצפות בשינויים הדרמטיים בעונת המעבר בין הקיץ לסתיו.

נשירת העלים בסתיו היא אמנם אחת מבין תכונותיו התורשתיות הרבות של הצמח, אך לשתי תופעות הקשורות בנתוני הסביבה ישנה השפעה לא מעטה עליה. האחת היא: התארכות הלילה והתקצרות היום. השנייה היא: ההבדלים בטמפרטורות בין היום ללילה, תופעה שעשויה להשתנות בהתאם לעיתוי למידת הקור.

הכניסה לתרדמת חורף בעצים נשירים מאופיינת על ידי עצירה מולטת של צמיחה. בתאי העלים מתחולל שינוי בייצור אנזימים שונים. שינוי זה מלווה בפירוק חומרי הצבע הירוק. לאחר פירוק זה נחשפים הצבעים האחרים. פיגמנטים מקבוצת האנטוציאנים ( סגול ואדום) ומקבוצת הקרוטונין (צהוב וכתום). בעלים מצטברים חומרים שומניים וחומרים מעכבי צמיחה. כמות המינרלים פוחתת בפטוטרות העלים (החיבור לענף) ומתחילה להיווצר רקמת ניתוק. בשלב האחרון נפסקת פעולת הקמביום, שהיא השכבה הגורמת להתעבות המשנית של אברי הצמח, בעיקר בגבעולים ובעלים.

הגינה בסתיו - משתלת סלונר
לגרסטרמיה הודית

 

אף על פי שבארצות הצפון המעבר הדרמטי גורם לשינוי קיצוני במראה העצים והשיחים, גם הנוף הים תיכוני שלנו אינו חסר עצים ושיחים הבולטים בצבעי שלכת אופייניים. אלא שאצלנו המעבר רך יותר ופחות דרמטי ויחד עם זאת בהחלט ניתן לקליטה בחושינו השונים: בעין המתבונן בהשתנותם של צמחים מסוימים, באוזני השומע והקשוב הן לאוושת הרוח הסתווית בעלים הנושרים והן לרשרוש העלים בעת המדרך עליהם.

ריחו של הסתיו מהול אף הוא בריחם של העלים היבשים הסופגים את לחות הלילה והטל האופייני ללילות הסתיו. במחשבה שנייה ובמבט שני נוכל לתפוס עד כמה הם מוסיפים תפאורה חדשה ומעניינת לשבילי הגן. משום מה ישנם רבים המתייחסים לעלים אלה כאילו אינם אלא לכלוך מיותר הטעון הרחקה.  מוצע לנסות וללמוד מהיפאנים הטורחים ומפזרים במתכוון עלם שנשרו על שבילי הגן כדי להדגיש את חילופי העונות. כמו כן, בל נשכח כי חלק ניכר מהעלים מתאים להיטמע באדמה ולטייב אותה ברקבוביותו המזינה.

נפנה את תשומת לבכם לאחדים מהצמחים המוסיפים גוונים לגן ומחזקים את תחושת חילופי העונות:
אלה סינית, אלה ארץ ישראלית, אלון התבור, כליל החורש, פנסית  דו נוצתית, מיש דרומי, ספיון השעווה, שיח אברהם מצוי, ננדינה תרבותית, גפנית משולשת, אפרסמון, אגס קלרי, לגסטרמיה הודית.

הגינה בסתיו - משתלת סלונר
כליל החורש

 

לסיום
שוב נזכיר שהטבע והגינה אינם מתחשבים בשמות החודשים וסדר הופעתם. כל עניינם הוא מזג האוויר (טמפרטורה, אורך היום, עוצמת קרינה וגשם). לכן כאשר אתם ניגשים למלאכת הגינון ודאו שאכן הסתיו הגיע.