גידול ירקות חורף 

עונת הסתיו היא עונה נפלאה לשתילות חדשות ולעבודות הגינה השונות.
אחת ההנאות הגדולות ביותר לגנן החובב היא קטיף ירקות טריים וטעימים מהגינה.
עבודה בגינת הירק נותנת הזדמנות נהדרת לגלות עם הילדים את נפלאות הטבע.
בזמנים בהם המרכולים מציעים ירקות קפואים, עגבניות בחורף ותפוזים בקיץ, יש חשיבות כפולה ומכופלת להכיר לדור הצעיר את הדרך שעושה הירק מזרע או נבט רך ועד לשולחן האוכל. המשימה המהנה ביותר עבור ילדים קטנים הינה לצאת לגינת הירק, לטפח את הצמחים, לעקוב אחר התפתחותם, ולבסוף לקטוף עבור משפחתם את הירקות אשר גידלו במו ידיהם.

אין צורך בגינה גדולה כדי לגדל ירקות, שכן את מרבית הירקות ניתן לגדל באדניות או בגינה קטנה, כל עוד נקפיד על ביצוע השלבים הבאים:
# השלב ראשון הוא בחירת שטח מתאים. את גינת הירק נמקם באזור שטוף שמש – לפחות שש שעות שמש ישירה ביום. הקרקע בשטח שנבחר חייבת להיות מנוקזת היטב.
# לאחר שבחרנו מקום, ניגש להכנת הקרקע. הערוגה חייבת להיות נקיה מעשבים: בשטח קטן מומלץ לנכש ידנית ובשטחים גדולים ניתן להשתמש בקוטלי עשבים, וזאת לפחות שבוע לפני זריעה או שתילה (זהירות! – קוטלי העשבים הינם חומרים רעילים ויש לנקוט במשנה זהירות בעת יישומם).

משתלת סלונר | גידול ירקות חורףהצעד הבא הוא טיוב הקרקע ובניית ערוגות השתילה
כדי לטייב את הקרקע, לשפר את אוורור סביבת השורשים, להעשיר את הקרקע במיקרואורגניזמים מועילים, ולדשן את הצמחים, מומלץ להוסיף חומר אורגני לקרקע. לכל מטר מרובע נפזר בין חצי דלי לדלי קומפוסט (5-10 ליטר), אותו נצניע בעזרת את חפירה, מקלטר או קלשון לעומק של כ-20 ס"מ.
לאחר טיוב הקרקע ניפנה לבניית ערוגות השתילה. הערוגה המומלצת לשתילת ירקות חורף תהיה ברוחב של מטר אחד ובגובה של 15 ס"מ. בין הערוגות המוגבהות יפריד שביל מעבר ברוחב 40-50 ס"מ.
את שולי הערוגה ניתן לייצב בעזרת לוחות עץ או על ידי יצירת דפנות משופעים.

משתלת סלונר | גידול ירקות חורף
כרובית

מיקום הצמחים ומערכת ההשקייה
בשלב זה יש ליישר את פני השטח בעזרת מגרפה ולהניח את מערכת ההשקיה. צינור טפטפות כל 30 ס"מ יתאים להשקיית מרבית צמחי הירק. מומלץ לשמור על מרחק של 30-60 ס"מ בין שורות הגידול ולזכור לשמור מקום לשבילי הליכה שיאפשרו גישה נוחה לערוגה (למרחקי השתילה המדוייקים לכל ירק – ראו בהמשך).
צמחים נמוכים כדוגמת צנונית, גזר וקולורבי נשתול בצד הדרומי של הערוגה וצמחים גבוהים יותר כדוגמת ארטישוק, סלרי וברוקולי בצד הצפוני, כדי שכל הצמחים ייהנו מחשיפה מקסימלית לשמש.

משתלת סלונר | גידול ירקות חורף
אפונת שלג מטפסת

איזה גידולים נשתול ואיזה נעדיף לזרוע?
ישנם ירקות שפשוט להתחיל את גידולם בזריעה: צנון, צנונית, גזר, לפת, אפונה סלק עלים, תרד ועוד. ככלל, ירקות שהאיבר הנאכל בהם הוא השורש, דוגמת גזר וסלק, נעדיף לזרוע.
בגינה קטנה רצוי להתחיל בגידולם של ירקות מסוימים משתיל ולא מזרע, שכן בדרך זו נחסוך את זמן הנביטה ונשמור על אחידות השתילים.
במשתלה שלנו ניתן למצוא מגוון רב של שתילי ירקות בגדלים שונים המתאימים לשתילה סתווית וחורפית.
כאשר שותלים שתילים, יש להקפיד שהקרקע תהיה לחה (אך לא בוצית) ושגוש השורשים יהיה לח. את השתיל נשתול לעומק בו הגוש יהיה בקו אחד עם פני הקרקע ובסיס הגבעול חשוף ואינו מכוסה באדמה.

משתלת סלונר | גידול ירקות חורף

משתלת סלונר | גידול ירקות חורף

עומק הזריעה- בד"כ מכסים את הזרעים בשכבה בעובי של פעמיים מגודל הזרע, מכסים בחול מנופה ומשקים בעדינות למניעת סחף (רצוי להשקות גם לפני הזריעה)

טיפול שוטף
כולנו מייחלים לגשמי ברכה בחורף אך אל לנו לשכוח שבתקופות של הפסקות בממטרים (תופעה אופיינית לחורף הישראלי) יש לדאוג לתוספת השקיה.
מומלץ לבדוק באופן תכוף את רמת הרטיבות בקרקע ע"י נעיצת האצבע בקרקע, וכאשר הקרקע מתחילה להתייבש יש להשקות תוך התחשבות בסוג הקרקע ובטמפרטורות. יש לזכור שהשתילים / הנבטים הרכים זקוקים ללחות מתמדת, בעוד שאין להשקות כאשר הקרקע רטובה מכיוון שגם עודף השקייה יכול לפגוע בגידול.
לקרקע שהוכנה כראוי בדרך כלל אין צורך להוסיף דשן במהלך הגידול. למרות זאת, ניתן לשפר את גדילת הצמחים ואת כמות היבול ע"י הוספת דשן אבקתי, נוזלי, או בשחרור איטי בהתאם למינונים המומלצים על האריזה. פעולה מומלצת נוספת במהלך הגידול הינה קלטור הקרקע מסביב לשתילים, שגן היא תורמת לאוורור הקרקע ולצמצום כמות העשבים הרעים.

מזיקים ומחלות
רבים חוששים שהירקות הגדלים בגינת הבית ייתקפו במחלות ומזיקים שונים. ראשית, שתילה של צמחים לפי התאמה עונתית תקטין משמעותית את הנגיעות במזיקים, בעוד ששתילה של ירקות מחוץ לעונה (דוגמת חציל בחורף וכרוב בקיץ) תעודד התפתחות צמחים חלשים הנתקפים בקלות ע"י מזיקים. שנית, טיפול נכון בשתילים יימנע את מרבית המחלות: דישון והשקיה מסודרים עוזרים להתפתחות צמח חסון שלא נתקף בקלות.
אם בכל זאת צמחי הירק נתקפו במזיק או במחלה ישנה האפשרות להשתמש בחומרי אורגניים המגיעים מחומרים טבעיים ועל פי רוב בעלי שאריתיות נמוכה, אשר מאפשרת קטיף כבר לאחר כמה ימים מזמן הריסוס. בכל מקרה של מזיק או מחלה, או בעיה אחרת בגידול הירקות, אתם מוזמנים להתייעץ עם צוות האגרונומים המקצועי שלנו (מומלץ להביא דוגמא של הצמח למשתלה בתוך שקית שקופה, ולצלם את הצמח ואת סביבתו).

מחזור זרעים
שיטה נוספת להתמודדות עם מחלות נקראת מחזור זרעים. על פי שיטה זו, יש לבצע רוטציה של גידול הירקות בין הערוגות השונות במשך מספר עונות, כך שבכל עונה נשתול באותה ערוגה ירקות ממשפחות בוטניות שונות, ובכך נשפר את פוריות הקרקע ונקטין את הנגיעות במזיקים ומחלות. לכן, אין לגדל ירקות מאותה משפחה בוטנית ברצף אלא להחליף במיקום הגידולים.
לדוגמא, אם השנה שתול בערוגה (או באדנית) כרוב השייך למשפחת המצליבים בשנה הבאה לא נשתול בערוגה זו צנון, ברוקולי או כרובית אשר גם הם שייכים למצליבים אלא נזרע אפונת גינה (טעים ומומלץ) ממשפחת הפרפרניים או גזר ממשפחת הסוככיים.
לסיום, חישבו באיזו קלות ניתן להפוך את שעות הפנאי שלנו לשעות יצירה והנאה בגינת הירק ואל תשכחו – אנחנו במשתלת סלונר נשמח להדריך אתכם לאורך כל הדרך.

משתלת סלונר | גידול ירקות חורף