סחלבים 

משפחת הסחלביים Orchidaceae היא בין העשירות, המגוונות, והמעניינות ביותר בממלכת הצמחים, והיא מוכרת בעיקר בזכות מופעי הפריחה המיוחדים והופעתם המפתיעה והדקורטיבית של הסחלבים. יותר מ800- סוגים ו17- אלף מינים של סחלבים מוכרים למדע וגדלים כמעט בכל מקום בעולם, מהקטבים ועד קו המשווה. הסחלביים זכו לפרסום רב בעיקר בגלל צורתם המיוחדת והופעתם המפתיעה והדקורטיבית. ביערות הטרופיים גדלים רוב הסחלבים כאפיפיטים. כלומר, על עצים וסלעים שמשמשים להם כמצע, בו הם נאחזים בעזרת שורשי אוויר. חשוב לציין כי הסחלבים אינם טפילים, ואינם גוזלים מהצמח עליו הם גדלים חומרי מזון או מים, אלא משתמשים בו לאחיזה בלבד.

גידול סחלבים בתנאי תרבות החל בראשית המאה הקודמת ובאמצעות עבודת טיפוח והשבחה נוצרו אלפי זני מכלוא שונים המשתמשים היום לקטיף ולנוי, יעיד על כך הציטוט של ג'קוב בריין משנת :1678 "אם אומנם מראה הטבע את שעשועיו ביצירת הצמחים הרי זה ניכר בצורה הבולטת ביותר בסחלבים." פרח הסחלב ניכר מיתר הפרחים בצורתו המיוחדת. לפרח שישה עלי עטיף שאחד מהם שונה בצורתו ובצבעיו משאר העלים. לעלה זה קוראים שפית. השפית היא חלק ממנגנון טבעי מופלא – היא מושכת חרקים לשם האבקה וכך מבטיחה את ההרביה והריבוי הטבעי באמצעות זרעים. לכל סוג צורת שפית משלו- בדבורנית למשל, השפית דומה בצורתה ובגווניה לדבורה.

משתלת סלונר | סחלבים

אור:
רוב סוגי הסחלבים בגידול תרבותי מתאימים לגידול בבית מואר היטב או במרפסת מוארת.
יש להמנע מקרינת שמש ישירה.

טמפרטורה:
רוב הסחלבים המתורבתים דורשים טווח טמפרטורה של 28-15 מעלות צלסיוס ועלולים להיפגע בחורף ללא חימום. רובם יעדיפו הפרשים קטנים יחסית בין טמפרטורת היום והלילה 8-5) מעלות צלסיוס,( פרט לתקופה בה דרושה אינדוקציה לפריחה, בתקופה זו הפרש הטמפ' בין היום ללילה צריך להיות מינימום 10 מעלות צלסיוס.

לחות:
כל סוגי הסחלבים זקוקים ללחות יחסית גבוהה – לפחות 50% לחות.
אין להחזיק סחלבים בחדר מוסק או ממוזג שבו האוויר יבש מאוד. אפשר להגביר את הלחות בסביבת הצמח על ידי העמדתו על מגש של אבני טוף או חלוקי נחל רטובים מבלי שתחתית העציץ תיגע במים. אפשר גם לרסס את סביבת הצמח במים מזוקקים.

השקיה:
ביער הטרופי גדל הסחלב האפיפיטי בתנאים של גשמים תכופים ולחות מרובה באוויר. רצוי לוודא שהקרקע תתייבש מעט בין ההשקיות. בחורף, יש להשקות מעט ובקיץ להשקות בתדירות גבוהה יותר. הרטבה מתמדת של המצע אינה רצויה וכמו כן יש לשפוך את המים המצטברים בצלחת שבתחתית העציץ. סחלבים רגישים למליחות גבוהה ולכן יש להשקותם במים עניים במלחים כדוגמת מים מזוקקים, מים שעברו הרתחה והתקררו, מים גשם, או מי מזגן.

דישון:
הזנה נכונה חשובה להתפתחות צמחים בכלל וסחלבים בפרט. מומלץ לדשן סחלבים בדשן ייעודי לסחלבים הנמכר אצלנו במשתלה, לפי הריכוז והתדירות הרשומים על אריזת הדשן. שימו לב – יש למהול את הדשנים המרוכזים במים לפני יישומם. ככלל, מומלץ לדשן לעיתים תכופות בעונות החמות, ולעיתים רחוקות בעונה הקרה. יש להימנע מעודף דישון שכן הסחלבים התרבותיים רגישים ביותר למליחות.

פריחה:
סחלבים פורחים בישראל באופן טבעי מאמצע החורף ועד האביב. משך הפריחה תלוי בתנאי האקלים בהם הצמח גדל ובסוג הסחלב, כך שיש סחלבים הפורחים שבוע בלבד
ויש כאלו הפורחים עד חצי שנה.

טיפול לאחר הפריחה:
כאשר נושרים כל הפרחים ברוב סוגי הסחלבים רצוי לקטום את ענף הפריחה עד גובה של 20-10 ס"מ מהקרקע. יש להמשיך לדשן ולהשקות את הצמח כרגיל.

העתקה לעציץ גדול יותר:
מדי שנתיים רצוי להעתיק את הסחלב לעציץ גדול יותר עם תערובת חדשה, אבל יש לבצע את ההעתקה לאחר עונת הפריחה. המיכל החדש חייב להיות מנוקז היטב והתערובת שנוסיף חייבת להיות מאווררת ועשירה בחומר אורגני.

מבצע סחלבים

סוגי סחלבים נפוצים בגידול תרבותי:
ישנם סחלבים שמוצאם באזורים טרופיים כגון: פלנופסיס, דנדרוביום, קטליה, אוניצידיום, וונדה והאסקוסנדה. ישנם סחלבים ממוצא סובטרופי כגון: צימבידיום ופפיופדילום. במשתלה, אנו מציעים בעיקר את הסוגים שנבחרו כמתאימים ביותר לאקלים בישראל והם, הפלנופסיס והצימבידיום.

פלנופסיס – PHALAENOPSIS
מקור השם: פירוש השם ביוונית דמוי פרפר והצמח נקרא כך משום שהפרח היפה דומה בצורתו לפרפר. תנאי גידול: בחורף דורש חימום עד 15 מ"צ אך בסתיו רצוי לאפשר לצמחים 4-3 שבועות של טמפרטורת לילה נמוכה קצת יותר 13-10) מ"צ( לצורך השראת פריחה.
תיאור הצמח: אפיפיט, גבעול קצר מאוד ועלים גדולים רחבים ובשרניים מאוד.
מחיקי העלים יוצאות תפרחות הנושאות מספר פרחים רב. הפרחים יפים ומגוונים מאוד וזהו פרח קטיף חשוב ביותר.

קטלאה – CATTLEYA
מקור השם: על שם cattley חובב סחלבים אנגלי שבאוספו הוגדר הסוג לראשונה. תיאור הצמח: אפיפיט, גבעולים מעובים הנושאים בקצותיהם פרחים גדולים ואטרקטיביים מאוד. השפית דמוית חצוצרה, צבעה שונה מצבע שאר עלי העטיף והוא מבריק ומיוחד מאוד. במקרים רבים מפיצים הפרחים ריח נעים.
עונת הפריחה: לרוב מסוף הקיץ עד האביב ויש זנים הפורחים בקיץ.
* כאשר שלוחות הצמח מתחילות לצאת מהעציץ יש להעתיק את הקטלאה לעציץ גדול יותר.

סחלב אונצידיום Oncidium varicosum
מקור השם: ὄγκος משמעותו התנפחות ביוונית.
סחלב טרופי רב שנתי. תפרחת עדינה ומרהיבה בצהוב עם מרכז מנומר.
לבית במיקום מואר ולח-ללא שמש ישירה.
להשקות במים עניים במלחים ורק כשהמצע מתייבש מעט. לדשן כל השקיה שנייה.
רגיש לקור: זקוק לטווח טמפרטורות של 30-15 מ"צ.

צימבידיום Cymbidium
מקור השם: Cymbid משמעותו סירה ביוונית. נקרא כך מאחר והשפית דומה לסירה.
תנאי גידול: עמיד לתחום רחב של טמפרטורות ויכול לעבור חורף כמעט ללא חימום
מינימום 6 מ"צ. לקבלת פריחה דרושים לצמח מספר שבועות של טמפרטורת לילה נמוכה 13-10 מ"צ ועוצמת אור מרובה ביום- ללא קרינת שמש ישירה. הצימבודיום הינו סחלב טרסטריאלי גדל בקרקע, בניגוד לאפיפיט.
תיאור הצמח: זהו פרח קטיף חשוב. לצמח גבעולים קצרים, עלים צרים וארוכים וגבעולי פריחה זקופים בגובה 60-80 ס"מ הנושאים 10 פרחים ויותר. צבע השפית שונה משאר עלי העטיף ותקופת הפריחה ממושכת ביותר.

 

חממת סחלבים סלונר