בונסאי, דמויי בונסאי ועצים ננסיים

קצת רקע:
משמעות המילה בונסאי,בתרגום חופשי,היא "עץ שתול במגש", אולם המשמעות הינה עמוקה ורחבה הרבה יותר מתרגום פשוט זה.
בונסאי הינה אמנות עתיקת יומין ששורשיה הראשוניים מצויים בסין שלפני כ-3000 שנה, שם החלו נזירים בודאיסטים לגדל בחצרות המנזרים עצים עתיקים שגדלו בנקיקים בהרים ונונסו ועוצבו בידי כוחות הטבע ששררו שם.
עצים עתיקים אלו נאספו עיי הנזירים במסעותיהם בטבע, הובאו למנזר וגודלו בכלי קיבול רדודים דמויי מגשים או קערות.
בתקופות מאוחרות יותר, אומצה אמנות זו ביפן,שם שוכללה ועודנה, ונקבעו לה חוקים וקריטריונים מוגדרים, כשהמטרה היא השגת עץ שתול בעציץ שטוח, בעל מראה של עץ בוגר ואידאלי שמשדר עתיקות, תוך כדי יצירת קומפוזיציה מושלמת עם העציץ שבו הוא שתול, המקנה תחושה של יופי והרמוניה.
אמנות הבונסאי בשל שאיפתה לשלמות והרמוניה אשר נובעים משיתוף מעשה האמן וכוחות הטבע הפועלים על העץ, נחשבת לאמנות זן גבוהה, בעלת השפעות מדיטטיביות.

משתלת סלונר | בונסאי
ערוגת בונסאי במשתלה

גידול ועיצוב עצי בונסאי:
צמח הנבחר להפוך לבונסאי מכונה "חומר גלם" בפי העוסקים בדבר,חומר גלם לבונסאי הינו עץ או שיח עם מאפיינים ההופכים אותו לבעל פוטנציאל גבוה להיות בונסאי, תוך כדי יישום שיטות עיצוב וגידול שונות.
דוגמאות למאפיינים העושים חומר גלם לבעל פוטנציאל גבוה הינן: גזע מעובה ומתעקל, רצוי מסוקס, בעל התחדדות הדרגתית טובה, עלים קטנים ככול האפשר,סידור ענפי בסיס פרופורציונלי וכיוב'…
בחירת חומר גלם מתאים לבונסאי הינה אמנות בפני עצמה, ומצריכה נסיון והבנה טובה של חוקים ועקרונות בסיסיים באמנות הבונסאי.
לאחר בחירת חומר גלם מתאים, מתחיל תהליך הפיכת חומר הגלם לבונסאי, שכולל שני מרכיבים עיקריים, והם: עיצוב אמנותי עם הקפדה על פרקטיקות שתלנות וגינון .
עיצוב הבונסאי הוא בעיקרו על ידי גיזום, ולעיתים נוספות דרכי עיצוב מתקדמות יותר, כמו ליפוף חוטי תיל מיוחדים על הענפים ליצירת תנועה והכוונה מדוייקת שלהם לשם השגת המראה הרצוי.
מימד נוסף בגידול ובעיצוב הינו העציץ עצמו, שמהווה חלק בלתי נפרד מיצירת הבונסאי, וחייב להיבחר בקפידה על פי התאמת צבע, גודל וצורה, לקבלת מראה הרמוני ומעורר השראה בשילוב עם העץ השתול בו.
לעציץ הבונסאי חייב להיות ניקוז טוב, תערובת השתילה צריכה להיות איכותית ומאווררת, וכמו כן צריכה להיות הקפדה על השקיה ודישון נכונים.
הוראות השקייה- צריך לזכרו שעציץ הבונסאי הינו כלי קיבול קטן יחסית ולכן מועד להתייבשות מהירה. ההשקיה צריכה להיות תכופה יחסית, מוקפדת ולעיתים אף יומיומית.
צריך לבדוק אם התערובת שתילה איבדה מהלחות שלה ואז להשקות עד אשר המים מתחילים לזרום בחורי הניקוז בעציץ. יש לרוקן את עודפי המים.
ראוי לציין שכל מין צמח זקוק להשקיה ספציפית, וכדאי לברר במהלך רכישת הבונסאי מהם צרכי ההשקיה והתאורה שהצמח צריך.
לשם חידוש שרשי העץ, אשר שתול בעציץ קטנטן שמגביל מאוד את שורשיו, גוזמים כשליש מנפח השורשים אחת לשנתיים, ומוסיפים תערובת שתילה חדשה ורעננה לחלל שנוצר בעציץ בעקבות גיזום זה.
בגידול ועיצוב בונסאי אין קיצורי דרך בדרך כלל, זהו תהליך ארוך שחייב להיות מלווה בהקפדה על השיטות שצוינו, אולם הסבלנות וההקפדה משתלמים מאוד, שכן רואים יצירת מופת של הטבע בהיווצרותה, תוך כדי שותפות מלאה שלנו בה, בתהליך בלתי פוסק של יצירה הנותנת הנאה וסיפוק גדולים מאוד לצד שיפור מיומנויות שתלנות כמו גם מיומנויות אמנותיות.

משתלת סלונר | בונסאי
בונסאי ברכיכטון

דמויי בונסאי,ועצים מנונסים:
דמויי בונסאי ועצים מנונסים לא נחשבים לבונסאי משום שלרוב אינם מגודלים ומטופלים בטכניקות של בונסאי ואינם עומדים או צריכים לעמוד באי אילו קריטריונים ההופכים עץ קטן בעציץ לבונסאי.
לרוב אין להם את המראה העתיק של הבונסאי המושג לאחר תקופות יחסית ארוכות של עיצוב וטיפול מוקפדים כפי שתואר.
ערכם האסתטי של דמויי הבונסאי והעצים המנונסים הינו מיידי, ותלוי גם כן בשתילה בעציץ מתאים בעל יחודיות ויופי משלו.
דמויי הבונסאי והעצים המנונסים מתאימים לחסרי הסבלנות שבינינו אשר רוצים לראות כבר את המוצר המוגמר מיידית ללא השקעה של זמן וטכניקות עיצוב וטיפוח מיוחדות.
דמויי הבונסאי זולים משמעותית מעצי בונסאי מוגמרים ומוכנים, ויכולים לעיתים לשמש כחומר גלם ליצירת בונסאי אמיתי לאילו החפצים בכך.
גם בהם צריך להקפיד על השקייה וטיפול כבכול צמח גינה או בית.
עיצוב עצים אלו הוא בעיקר על ידי שמירה על צורתם המקורית, וזאת באמצעות גיזום פשוט על פי הצורך ולפי העונה.

משתלת סלונר | בונסאי
הדס ננסי

ראוי לציין שגם בבונסאי וגם בדמויי הבונסאי, דרישות ההשקיה והאור הן לפי זן הצמח, ישנם כאלה שיזדקקו לחצי צל בתנאי חוץ וישנם כאלה שניתן לגדל בחדר מואר בתוך הבית.

דוגמאות לעצים ושיחים המתאימים לגידול כבונסאי ודמויי בונסאי: זית, רימון ורימון ננסי, ברכיכטון (מזנים שונים), פיקוסים שונים, פורטולקריה אפרה, כסוניה, סיזיגיום, הדס טרנטיני ועוד….

במשתלת סלונר ניתן למצוא מבחר גדול של דמויי בונסאי מוכנים, ובונסאי ברמות חומר גלם שונות, כמו כן עציצי בונסאי במגוון צורות ודגמים.
במשתלה ניתן לקבל שירות ויעוץ נוסף לאלו המתעניינים בבונסאי ובכל מה שמסביב- כולל שתילה במקום, ייעוץ בבחירת חומר גלם, ייעוץ בטיפול בבונסאי ועוד…

נכתב על ידי זוהר דוד

משתלת סלונר | בונסאי
רימון ננסי מעוצב בונסאי