תות שדה

גידול תות שדה- בילוי משפחתי מהנה!
צוות משתלת סלונר ממליץ על בילוי משפחתי נפלא ומועיל – לעבוד עם הילדים בגינת הבית.
לילדים זו יכולה להיות הזדמנות נפלאה לגדל בעצמם פרי טעים, נקי מריסוסים וחומרי הדברה וליהנות מטעם נהדר של פרי שזה עטה נקטף מגינת הבית.
התות משתייך למשפחת הורדיים ומכל פירות הגן הוא מניב פרי בזמן הקצר ביותר. התות ניתן לגידול בגינה, באדניות או בעציץ במרפסת. לצמחי תות השדה פריחה יפה בלבן–צהוב, פירות אדומים קישוטיים ואפשר לגדל אותו אף כצמח כיסוי בשמש או חצי צל.
ניתן לשתול תות שדה בקרקע מנוקזת היטב, עשירה בחומר אורגני וחשופה לשמש מלאה. אם אין קרקע קלה רצוי לשפר את הניקוז על ידי הוספת מצע גן וטוף לתערובת השתילה ועל ידי הקמת ערוגה מוגבהת (יצירת תלולית קרקע). בכל מקרה חשוב לדשן בדשן אורגני כדוגמת קומפוסט, הומוס או ביו-גן. בנוסף לשתילה בקרקע מדושנת ועשירה בחומר אורגני יש לדשן באופן שוטף כדי להבטיח היווצרות פרחים ופירות רבים.

משתלת סלונר | תות שדה
תות שדה גדל במשטח אנכי

אנו ממליצים על מרחקי שתילה של 30 ס"מ בין השתילים ובין השורות. יש להימנע מכיסוי בסיס הגבעולים בתערובת קרקע. בשתילה עמוקה הצמח ירקב ובשתילה שטחית – יתייבש. בחורף רצוי להגן על השתילים הרכים ע"י שתילה במקום מוגן או "מנהרה" עשויה מניילון – פוליאתילן שקוף. אפשר לגדל תות שדה בחורף ללא הגנה, אך אז לא נקבל פרי במהלך חודשי החורף ורוב היבול יתקבל באביב.
חיפוי הקרקע חשוב גם בחורף וגם בקיץ. חיפוי בעזרת שבבי עץ, נסורת או גזם עץ עוזר לשמור על לחות הקרקע, מונע התפתחות עשביה ומגן על הפרי מריקבון כתוצאה ממגע עם הקרקע הלחה.
לאחר קטיף הפירות בקיץ יפתחו השתילים שלוחות. שלוחות אלו ניתנות לשתילה המבטיחה יבול ופירות טעימים לאורך שנים.
לגבי מזיקים ומחלות, אם מופיעות כנימות עלה, ניתן להשתמש בתכשירים ביולוגים בלתי רעילים. חלזונות, חשופיות וזחלים שעלולים לתקוף את פרי התות ניתן לאסוף ידנית או לפזר פיתיון מסביב לערוגה. באופן כללי, טיפול מתאים בשתילים וניקוז טוב יסייעו במניעת מחלות נוספות.

משתלת סלונר | תות שדה
פריחת תות שדה

כשמגיע האביב בגינה יש שפע פרי אדמדם ומשובח וזה הזמן להיכנס למטבח ולהכין עם הילדים מוס תות נפלא:
החומרים הנחוצים הם:
1 ק"ג תות שדה חתוך ורחוץ
4 חלבונים
1 כוס סוכר
1.5 כף מיץ לימון
אופן ההכנה: להכניס לקערה גדולה ולהקציף במשך כ-20 דקות. להתחיל במהירות נמוכה ולהגביר בהמשך עד ליצירת המרקם הרצוי

משתלת סלונר | תות שדה
תות שדה תלוי