צמחים צופניים מושכי דבורים

הגנים והמרפסות שלנו מהווים עבורנו מרחבים של שקט ושלווה, אך הם גם מקומות של פעילות חשובה עבור מאביקים כגון דבורים, פרפרים, ציפורים, עשים, חיפושיות, זבובים, צרעות ועטלפים אשר מייצרים עבורנו מערכת אקולוגית בריאה ומתפקדת.

אין ספק שלדבורים ישנה חשיבות מכרעת עבור האדם בכך שהן קבוצת המאביקים הגדולה והמגוונת ביותר המבצעת האבקה. האבקה מתרחשת כאשר אבקה מועברת מפרח אחד לפרח שני מאותו המין, תהליך שמתחיל את הפריית הפרח ומאפשר את ייצור הפירות והזרעים. חלק גדול מהצמחים הפורחים מואבקים על ידי בעלי חיים וחרקים, או בעזרתם, ובלעדיהם לא יוכלו לייצר פירות ולהתרבות כראוי.

האבקה לקויה עלולה לגרום לפגום בהפריית הפירות ומכאן לירידה בכמות וגודל הפירות, נשירת פירות ועיוותים בפרי. אם לא תתבצע האבקה הדבר יפגע לא רק בתעשיית המזון אלא בכל התעשיות המסתמכות על הגידול החקלאי וחומרי הגלם המיוצרים ממנו דוגמת תעשיות בעלי החיים, הקוסמטיקה, התרופות והאופנה.

הדבורה מקבלת מהפרחים צוף (Nectar) ואבקה (Pollen). הצוף מספק לדבורים פחמימות אשר הופכות לאנרגיה זמינה, צוף הוא גם מקור למינרלים שונים, כגון סידן, נחושת, אשלגן, מגנזיום ונתרן, אך הנוכחות והריכוז של מינרלים בצוף משתנים לפי מקור הפרח. והאבקה מספקת להן חלבונים, מינרלים, ויטמינים וחומצות שומן כדי לגדול. לחלק מהצמחים ישנם סגולות רפואיות אשר תורמות לאוכלוסיית הדבורים. כאשר קהילת דבורים מקבלת מספיק צוף ואבקה היא מתחזקת, שבעה, עמידה, יצרנית יותר ומסוגלת להתמודד עם עקות ומחלות.

משתלת סלונר | צמחים צופניים מושכי דבורים
דבורת עץ

 

דבורת הדבש (Apis) היא סוג של חרק מעופף ממשפחת הדבוריים. ישנם מינים שונים של דבורי דבש, והמין החי בארץ כיום (Apis mellifera – דבורת הדבש המערבית) שייך לתת מין מתורבת ומבוית, איטלקי ו"רגוע" יחסית, בעוד שבעבר חיו בארץ נחילי בר של דבורת הדבש הסורית אשר הייתה אגרסיבית, אך הם נדחקו מהארץ.

בארץ עדיין חיים למעלה מאלף מינים שונים של דבורי בר  אשר אינן מייצרות דבש ולא חיות בכוורות.  דבורי הבר תורמות גם להאבקה הן של גידולי החקלאות והן של צמחי הבר, ודבורי הדבש מאיימות על קיומן של דבורי הבר בשל תחרות על משאבים והעברת מחלות.

בנוסף לדבורי הדבש הגדלות בכוורות ומאביקות את השדות החקלאיים והמטעים ניתן למצוא את דבורי הבומבוס; דבורה גדולה יחסית לדבורת הדבש החיה בכוורות קטנות ומסוגלת להאביק בנמרצות מגוון רב של גידולים חקלאיים. דבורים שונות יהיו בעלות תכונות שונות- אורך הלשון וגודל הדבורה יעיד על סוגי הפרחים מהם הדבורים יוכלו לשתות.

בעשורים האחרונים אנחנו עדים לתופעה עולמית מדאיגה של התמעטות דבורי הדבש אשר נקראת "הפרעת התמוטטות המושבה"; כשליש מהדבורים בעולם נעלמו וישנן מדינות בהן מייבאים דבורים להאבקה בחקלאות. הסיבות המשוערות למשבר התמעטות הדבורים הן:

  • קרינה, חומרי הדברה וזיהום הפוגעים בדבורים
  • התחממות גלובלית המשפיעה על הדבורים והפרחים
  • חשיפת הדבורים לטפילים ולוירוסים
  • צפיפות הגורמת להתמעטות שטחי המזון לדבורים שצריכות להשקיע מאמץ בחיפוש מזון זמין (לדוגמא- בניית יחידות דיור ותשתיות בשטחים בהם היו פרדסים אשר סיפקו לדבורים תזונה איכותית)
  • הפיכת שטחי חקלאות רבים לגידולי מונו-קולוטורה שאינם מגוונים ואטרקטיביים לדבורים (לדוגמא- שדה חיטה ארוך וגדול שאינו מספק צוף לדבורים, במקום גינת ירק מגוונת ועשירה בצוף ובאבקה).
  • פגיעת מזיקים כגון אקרית הוורואה, חרק אשר תוקף את דבורי הדבש ועלול לגרום לפגיעות קשות ותמותה מאסיבית.

 

דבורה על חמציץ

 

כיצד ניתן לסייע לדבורים?

  • שתילת פרחי בר ומינים מקומיים: מומלץ לשתול צמחים רב שנתיים ועצים אשר בבגרותם לא יזדקקו להשקיות נוספות ותחזוקה מיוחדת ויצליחו לשרוד ולהתכתב עם האקלים הים-תיכוני אשר מקצין משנה לשנה. צמחים ים תיכוניים וצמחי בר מקומיים לרוב יספקו צוף איכותי יותר מאשר זני כלאיים. לא ניתן לסמוך על צמחי בר בלבד שיספקו את תזונת הדבורים בארץ ולכן יש צורך בשתילה ציבורית ופרטית של צמחים צופניים אשר יפרחו גם בעונות בהם פרחי הבר מתמעטים כגון שיא הקיץ והחורף.
  • צבעי פריחה: פרחים מושכי דבורים נוטים להיות בעלי גוונים לבנים, צהובים, סגולים או כחולים- מכיוון שהדבורים מתקשות לראות אדום. מומלץ לשתול צמח ב"גושים" או בצבעוניות דומה על מנת שהדבורים יוכלו לאתר את הפריחה בקלות.
  • פרח ריק עדיף: פרחים "ריקים" בעלי עלי כותרת מועטים עדיפים לדבורים מכיוון שפרחים אלו מלאי צוף ואבקה, ופרחים "מלאים" בעלי עלי כותרת רבים מקשים על הדבורים להגיע לחלקי הפרח הפנימיים.
  • גיוון הצמחים: מגוון צמחים הוא אלמנט חשוב על מנת שתהיה פריחה לכל אורך עונות השנה ומקור מזון עיקבי לדבורים. חלק מהדבורים יעדיפו פרחים עם מרכז גדול ובולט כמו גיירדיה וחלק יעדיפו פרחים צינוריים כמו מרווה. מומלץ לשתול צמחים בגבהים שונים ובצורות פריחה שונות על מנת למשוך את ספקטרום המאביקים הרחב ביותר.
  • יצירת בתי גידול תומכי דבורים: חצר מסודרת מאד היא בעייתית לדבורה מכיוון שאין בה חומרי בנייה. נסו לשמור על ערימות של גזם ועשבים יבשים. גם אזורים בוציים וחוליים בגינה יכולים לספק חומרי בנייה עבור דבורי בר מסוימות.
  • המנעו משימוש בחומרי הדברה: חומרי הדברה (גם חלק מהחומרים האורגניים) רעילים לדבורים ולמאביקים אחרים. מומלץ להשתמש בשיטות טבעיות כדי לשלוט במזיקים בגינה כגון מחזור זרעים, חיטוי סולארי, ליקוט ידני ועוד.
  • מקור מים: דבורים זקוקות למים כדי לדלל את הדבש, להאכיל את התינוקות וכדי לווסת את הטמפרטורה בכוורת. יש לדאוג למקור מים זמין לדבורים, אפשר למקם מים עם מלח או סוכר על מנת למשוך את הדבורים למקור המים ולאחר מכן הן כבר ידעו לחזור אליו. דבורים יכולות לשתות מאמבטיית ציפורים, מתקני האכלה לצופיות או פשוט כלי עם מים וסלעים לנחיתה.
  • כוורת ביתית: מומלץ לאמץ תחביב של כוורת ביתית קטנה למי שיש את המשאבים- זה גם עוזר לסביבה וגם מתגמל מאד!
  • להפיץ את הבשורה: שתפו את המידע עם חברים ומשפחה, הצטרפו לצוות גינה קהילתית באיזורכם, חנכו את הילדים על חיי הדבורה ותהיו שגרירים טובים של הדבורים.

לנטיעת "כריות מרעה" של צמחים צופניים, בפרט עצים, חשיבות רבה לא רק לדבורים אלא למערכת האקולוגית בכללותה מכיוון שהם תורמים לתמיכת הקרקע ולמניעת סחף, קיבוע חמצן בקרקע ובאטמוספירה, יצירת צל, מזון למרעה, צוף למאביקים נוספים ועוד.

בישראל הוקמו יוזמות לשתילות צמחים צופניים על ידי קק"ל ומועצת הדבש ומקורות המידע בתחום מתעדכנים כל הזמן. אנחנו מקווים שעלון זה יצליח לסייע במעט במאמץ לתרום לבריאותה של אוכלוסיית הדבורים ולחיזוק הסביבה של כולנו. אנו רואים חשיבות גדולה בשמירה על דבורי הדבש והבר ומעודדים גינון בצמחים צופניים ושימוש מושכל בחומרי הדברה. לנוכחיותכם רשימת צמחים צופניים מושכי דבורים. זוהי רשימה חלקית וניתן לרכוש את מרבית הצמחים במשתלת סלונר (לא כולם במלאי תמיד, אך ניתן לפנות אלינו לבדיקת מלאי).

רוזמרין בלו לגון כחול
רוזמרין

בני שיח ועשבוניים:
אגסטאכי מכלוא
אגפנתוס (מינים שונים)
אוסקולריה דלתונית
איפיון חד-פרחי
אנטריקום סנדרסי
אספרג (מינים שונים)
אפטניה לבובה
בולבין שיחני
גאורה (מינים שונים)
גיירדיה (מינים שונים)
געדה (מינים שונים)
דלוספרמה (מינים שונים)
ורבנה (מינים שונים)
חבלבל (מינים שונים)
חד-אבקן אדום
חמנית (מינים שונים)
חמציץ (מינים שונים)
טולבגיה (מינים שונים)
טלמון (מינים שונים)
לוטוס (מינים שונים)
לוטם (מינים שונים)
לוקנתמום- מרגרטה (מינים שונים)
ליפיה זוחלת
מולנברגיה (מינים שונים)
מטה-זהב קנדי- סולידגו
מיסקנטוס (מינים שונים)
מרווה (מינים שונים)
נפית (מינים שונים)
נר הלילה (מינים שונים)
ססוביום רגלני
פלקטרנטוס (מינים שונים)
פנסטמון (מינים שונים)
פרובסקיה "בלו ספייר"
צורית (מינים שונים)
קוראופסיס (מינים שונים)
רגלה- פורטולקה (מינים שונים)
רודבקיה (מינים שונים)
שלהבית שיחנית
שנית מכלוא
תגית (מינים שונים)
תלתן (מינים שונים)

משתלת סלונר | צמחים צופניים מושכי דבורים
דבורה על אזוביון

צמחי תבלין:
אזוב מצוי- זעתר
אזוביון- לוונדר (מינים שונים)
אזובית פשוטה- אורגנו
בבונג- קמומיל
בת-קורנית פשוטה- טימין
גד השדה- כוסברה
זוטה לבנה
זיפן רפואי- בוראג'
מליסה רפואית
מרווה משולשת ורפואית
פלרגון חריף- גרניום לימוני
צתרה ורודה
קנרס- ארטישוק
רוזמרין רפואי (זנים שונים)
ריחן הבזיל (זנים שונים)
שום העירית- עירית בצלית

עונתיים וגיאופיטים:
אסתר (מינים שונים)
אצבעונית – דיגיטליס
דרבנית/ בר דרבן- דלפיניום
דרדר (מינים שונים)
חוטמית זיפנית
חצב מצוי
טבק מכונף
טופח ריחני- אפונה ריחנית
כדן- פעמוני גשם
כובע הנזיר
מללנית ריחנית- סלסלי כסף
עדעד כחול
פעמונית (מינים שונים)
פרג (מינים שונים)
ציניה (מינים שונים)
ציפורני חתול תרבותיות
קוסמוס מנוצה
קיפודנית- אכיניצאה
קצח (מינים שונים)
שום (מינים שונים)
תורמוס ההרים

משתלת סלונר | צמחים צופניים מושכי דבורים
כליל החורש

שיחים:
אבליה גדולת-פרחים
אחירותם החורש
אלווי (מינים שונים)
אקמנה סמיטי
בודליה (מינים שונים)
גרווילאה (מינים שונים)
דומבאה בורגס
דק-פרי (מינים שונים)
הדס מצוי
טקומית הכף (זנים שונים)
ישימונית (מינים שונים)
לבן עלה (מינים שונים)
מורן (זנים שונים)
מיופורום (מינים שונים)
מללויקה (מינים שונים)
ספיראה קנטונית
עכנאי הדור
צלף קוצני
קידה שעירה
קליאנדרה (מינים שונים)
רותם המדבר
שיח אברהם מצוי

מטפסים:
אורנית לוהבת
אנטיגון דק-עוקצים
גפנית (מינים שונים)
סביון (מינים שונים)
פטל (מינים שונים)

שקד מצוי
שקד מצוי

 

עצים:
איקליפטוס- קורימביה (מינים שונים)
אלון (מינים שונים)
בוקיצה- אולמוס (מינים שונים)
ברכיכטון (מינים שונים)
ינבוט לבן
כליל החורש
לגרסטרמיה הודית
מורינגה מכונפת
מילה סורית
מכנף נאה
סיסם הודי
ספיון השעווה
פלפלון בכות
פנסית דו נוצתית
קליסטמון (מינים שונים)
קתרוסית מרובעת
שיזף (מינים שונים)
שלטית (מינים שונים)

עצי פרי:
אוכמנית (מינים שונים)
אבוקדו אמריקני
הדרים (מינים שונים)
חרוב מצוי
ליצ'י סיני
מורינגה מכונפת
מנגו הודי
עוזרר אדום
שיזף מצוי
שסק יפני
שקד מצוי
תמר מצוי

אזוביון דגול 'מדריד'
אזוביון דגול 'מדריד'