עצי פרי ננסיים

גרים בקומה חמישית ורוצים לקטוף לימונים טריים לסלט?
הגינה קטנה ואתם חולמים על בוסתן עצי פרי?
לעמית קמרט האגרונום של משתלת סלונר יש פתרון – עצי פרי ננסיים… בוסתן עצי פרי- גם במרפסת!

הפתרון למי שרוצה לקטוף פרות ישר מהעץ ואין לו חצר גדולה, הוא- מגוון עצי פרטי קטנים וננסיים.
ישנם מינים אשר הם קטנים מטבעם ובאופן רגיל מגיעים לגובה של כ-3מ' בלבד, וניתן לגדלם בגינה קטנה או בפנטהאוס. הידועים ביותר מהעצים הקטנים הם ההדרים הננסיים- קומקוט ("תפוז סיני") לימקוט וקלמנדין.שבזכות יכולת עצי ההדר להסתגל לעוצמת אור נמוכה יכולים אף לשמש כצמחי בית.

ממשפחת ההדסיים יש עץ גויבה תותית המניב פרי קטן אדום או צהוב ללא הריח האופייני של הגויבה. כמו כן קיים פיטנגו המניב פרי אדום חמוץ-מתוק בצורת כוכב. מומלץ לבקש את הזן המורכב: "גיתית", אשר נותן פרי גדול ומתוק יותר. עץ ננסי נוסף הוא הפג'ויה, שעליו כסופים, פריחתו אדומה ופרותיו ירוקים. הזן המומלץ הוא זן "מואב" בעל פרי גדול ומתוק, אשר אינו דורש בן זוג לשיפור הפוריות.

עץ קלמונדין שתול בעציץ במרפסת
עץ קלמונדין שתול בעציץ במרפסת

קיימת שיטה גנטית לפיתוח זנים קטנים על ידי ברירה מלאכותית של זנים קטנים וטיפוחם . ידוע משיטה זו הוא המנגו הננסי מזן מנזליניו ומזן צריפין, אשר מגיעים לגובה של 2.5 עד 3 מ' בלבד.

אך לעיתים אין לנו פנטהאוס ואף לא מרפסת. לאלו ישנם עצים ננסיים ממש. הידוע ביותר הוא הבונסאי, גודלו הקטן מושג על ידי גיזום ושתילה בכלים קטנים. שיטה זו דורשת מיומנויות וטיפול מתמיד. מדובר בעצים רגילים אשר רק בשל הטיפול המתמיד והמומחיות שומרים על ממדים קטנים. עצי זית ועצי תאנה דמויי בונסאי הם דוגמה לעצים גדולים מטבעם מננונסים בשיטה זו.

שיטה נוספת היא הרכבה אשר מננסת עצי פרי. בשיטה זו מרכיבים עץ פרי על כנה של עץ ננסי. דוגמה יפה לכך היא הרכבת הדרים ננסיים כמו קומקוט וקלמנדין על כנה מננסת וקבלת עצים מננונסים בגובה של כ- 40 ס"מ, אשר יכולים להניב שפע פרות בעציץ קטן בבית.

קיימות דרכים נוספות לנינוס עצים, על ידי שימוש בגורמי מחלות (וירוסים או וירואידים מוחלשים). שיטה זו מיושמת לעיתים בחקלאות ליצירת פרדס קטן קומה, דבר שמקל מאוד על עבודת הקטיף. החסרון בשיטה זו הוא סכנת ההדבקה של עצים אחרים בסביבת הגידול.

משתלת סלונר | עצי פרי ננסיים
פריחת פיג'ויה

לסיום אמנה מספר שימושים לעצי הפרי הננסיים: ניתן לגדל עצים מנונסים כמו הבונסאי במרפסת או בבית מואר. אפשר לשתול מגוון עצי פרי במכלים במרפסות ובמשטחים ומרוצפים בגינה. שימוש פונקציונלי נוסף הוא יצירת גדר חיה המניבה פרי, וכמובן ניתן לנטוע יותר עצים קטנים ליחידת שטח מאשר עצים רגילים, וקל יותר לקטוף את הפרות בעצים נמוכים.

ישנן מספר שיטות לגידול עצי פרי ננסיים במכלים גדולים או בגינה .
מקובל ביותר הוא השימוש במינים אשר קטנים מטבעם ובאופן רגיל מגיעים לגובה של כ-3 מטר בלבד. קיים מגוון של עצי פרי ננסיים שניתן לגדל בגינה קטנה , גינת גג ומרפסת שמש. המוכרים ביותר הם ההדרים הננסיים קומקווט(תפוז סיני)לימקווט (לימון סיני) שבזכות יכולת עצי ההדר להסתגל לעוצמת אור נמוכה יכולים אף לשמש כצמחי בית .
גם למשפחת ההדסיים יש מספר נציגים :
א. גויבה תותית (גותית) : מניבה פרי קטן אדום או צהוב ללא הריח האופייני לגויבה .
ב. פיטנגו(איגנית הפיטנגה): מניב פרי אדום , חמוץ מתוק בצורת כוכב. מומלץ לבקש את הזן המורכב "גיתית" שנותן פרי גדול ומתוק יותר.
ג. פג'ואה : עליו כסופים פריחתו אדומה ופירותיו ירוקים הזן המומלץ הוא זן "מואב" בעל פרי גדול ומתוק, אשר אינו דורש בן זוג להפריה .

עמית קמרט- אגרונום ממשתלת סלונר

משתלת סלונר | עצי פרי ננסיים
עץ פיטנגו עמוס פרי