מנהרן- עש המנהרות

בתקופת הקיץ, שמנו לב לעלייה ניכרת בכמות הפניות למשתלה בנושא נזקי מנהרן בירקות. הנה הסבר קצר וכמה טיפים למיגור התופעה:

בעונה זו של השנה שכיח למצוא על עלי הירקות בגינה, ובמיוחד בעלי העגבניות, מנהרות לבנות וקטנות שמתפתלות על העלה. מנהרות אלו מקטינות את השטח המטמיע של העלה ומחלישות את הצמח מאוד, לפעמים עד לכדי התייבשות העלים, הצהבתם ונשירתם. בנוסף לכך, בחלק מהמקרים מופיעים חורים קטנים ושחורים בפירות, הדומים לנבירה של זחל, שמורידים את כמות וערך הפירות.

משתלת סלונר | מנהרן- עש המנהרות
פגיעת מנהרן בעגבניה

המנהרות בעלים והנזק לפירות נגרמים כתוצאה ממזיקים שנקראים זבובי מנהרות, הכוללים את מנהרן החממות (Liriomyza trifoli) ומנהרן העורקים (Liriomyza huidobrensis), או מעש הנקרא טוטה אבסולוטה (Tuta absoluta). מזיקים אלו מהווים בעיה קשה בחקלאות, ונראה שהם לא פוסחים גם על הגינות הביתיות.

לזבובים ולעש מחזור חיים דומה, בו הם מטילים את הביצים על העלים, ולאחר בקיעת הביצים הרימה/ זחל נובר בעלים תוך כדי יצירת מנהרה בעלה ואכילת הרקמה המטמיעה. לאחר סיום התפתחות הרימות/ זחל הם מגיעים אל הקרקע, שם הם מתגלמים. לאחר ההתגלמות מגיח פרט בוגר שמסוגל להטיל ביצים רבות וליצור מחזור חדש של המזיק.

העש טוטה אבסולוטה נוטה לתקוף בעיקר צמחים ממשפחת הסולניים (בעיקר עגבניה אך גם חציל, פלפל ועוד), בעוד זבובי המנהרות תוקפים בנוסף לעגבניה גם ירקות ממשפחת הסוככיים והדלועיים דוגמת סלרי, אבטיח מלפפון ועוד'. מלבד זאת, בכדי להבדיל בין המזיקים ניתן לפתוח קצה של מנהרה חדשה בעדינות ולהסתכל על צורת, גודל וצבע הזחל/ רימה, ולהשוות לתמונות של המזיקים ברשת.

משתלת סלונר | מנהרן- עש המנהרות
פגיעת עש המנהרות בעלי עגבניה

מבחינת הדברה, קיימים חומרים כימיים ואורגניים להדברת מזיקים אלו, הניתנים בריסוס עלוותי, ויעילים בעיקר על דרגות הזחל/ רימה, בעיקר בפרק הזמן הראשון שלאחר בקיעה. זיהוי מוקדם וטיפול הדברתי נכון יכול להקטין משמעותית את אוכלוסיית המנהרנים ולהעלות משמעותית את יבול הירקות.

למידע הדברתי נוסף, זיהוי מדוייק של המזיק, ורכישת חומרי הדברה, מוזמנים להגיע עם דוגמא של מספר עלים מייצגים אלינו למשתלה ולהתייעץ. אנחנו כאן בשבילכם.

קיץ נעים וטעים!