כללי זהב לגיזום נכון

" כי הנה הסתיו עבר הגשם חלף הלך לו , הניצנים נראו בארץ , עת הזמיר הגיע…" (שיר השירים)

האביב הגיע אחרי חורף סוער וגשום וזה הזמן לצאת לגינה ולשקם את נזקי הקור, הרוח והברד. אחת המשימות החשובות ביותר העומדות בפנינו באביב היא גיזום הצמחים שבגן, במטרה לסלק את חלקי הצמח שנפגעו בחורף ולעודד לבלוב אביבי.
בדף מידע זה אנו מסבירים מספר עקרונות מרכזיים לגיזום עצים ושיחים.
ראשית, יש להכיר את תכונות הצמח המיועד לגיזום ולשייך אותו לקבוצת הצמחים המתאימה לו. בכל מקרה בו איננו בטוחים כיצד לגזום – אין לגזום, שכן גיזום לא נכון מסוגל להזיק יותר מחוסר גיזום. לפני שניגשים לעבודה רצוי להצטייד בכפפות עבודה, מזמרה טובה, מסור חד, מריצה לאיסוף הגזם ומשחת גיזום מקצועית.
כדי להקנות חוויה לימודית ולא לעבוד לבד, בראין ממליץ לשתף את הילדים בחלק מעבודות הגיזום. ישנם ילדים שכל השנה משתוקקים לאחוז במזמרה ו"לכסח" את השיחים שבגינה, ובאביב הם יכולים להשתתף בעבודה בעזרת השגחה והדרכה מתאימה. ילדים יכולים לגזום בעיקר שיחי גדר חיה וצמחים רכים שנפגעו בחורף, ואין כמו הלבלוב הרענן שיבוא לאחר מכן בכדי לקרב את לבבות הדור הצעיר לעולם הצומח.

משתלת סלונר | כללי זהב לגיזום
גיזום מעודד צמיחה בריאה ושומר על חסינות הצמח ויופיו

מטרות הגיזום:
עידוד צמיחה– גיזום שמבוצע לקראת עונת הצימוח (לרוב לקראת האביב), תורם ליצירת צמיחה חדשה ובריאה ומסייע לשמור על חסינות הצמח ויופיו לאורך זמן.
עיצוב שלד- גיזום ענפים חלשים או ענפים בעלי צימוח לא תיקני מבטיח בניית שלד חזק ובריא שיעמוד בסופות החורף וברוחות. יש להעריך אילו ענפים נמצאים בסכנת שבירה ועלולים להסב נזק לעץ ולסביבתו (חוטי חשמל, גגות וכו') ולגזום אותם לפני בוא החורף.
סניטציה – הורדת ענפים פגועים וחולים המחלישים את העץ ויכלים להוות נקודת כניסה נוחה למזיקים ומחלות.
• דילול נוף- נוף צפוף אינו מאפשר כניסת אור ואוויר למרכז הצמח ומעכב פריצת ענפים חדשים. למרות שהדילול מקטין את כמות הפרחים והפירות בטווח הקצר, דילול ענפים פותר את הבעיות שלעיל, מסייע ליצירת פירות איכותיים יותר בטווח הקצר, ובטווח הארוך אף מסייע לקבלת יבול גבוה יותר.
עיצוב הצמח – גיזום מאפשר לעצב את הצמח כך שיתאים למקומו בגינת הביתית, כמו לדוגמא גיזום של ענפים הנוגעים בגג או מפריעים למעבר בשביל. הגיזום גם מאפשר עיצוב דקורטיבי של שיחים ועצים (בצורת כדור, חרוט או צורות אחרות) ומאוד מקובל בסגנון הגינון האירופאי-אלגנטי.
עיצוב הצמח כדי להגדיל יבול – כל קבוצת צמחים תגזם באופן המתאים לה ולפי הגודל הסופי הרצוי לנו. לדוגמא, עצי פרי נשירים רצוי לעצב כגביע פתוח ע"י גיזום הגזע המרכזי בגובה 3-1 מטר מהקרקע, ליצירת עץ בעל גזע נמוך ממנו מסתעפים 5-3 ענפים ראשיים (חשוב להקפיד שהסתעפות הענפים הראשיים לא תהיה מנקודה אחת כדי למנוע שברים בעתיד.( מאידך, בגיזום עצי הדר מומלץ ליצור שני פתחים צידיים לכניסת אור ואוויר למרכז העץ, בעוד שמבנה העץ הכללי נותר עגול ומפוצל מאוד (במבט על העץ יראה כמו עוגה עגולה ממנה לקחו שתי פרוסות לא צמודות).

משתלת סלונר | כללי זהב לגיזום

פרקטיקות הגיזום העיקריות
• גיזום הקצרה – קיצור ענפים שהגיעו לאורך רב מדי ונמצאים בסכנת שבירה / אינם מתאימים לצורת העיצוב שנבחרה. מומלץ לא לקצר יותר משליש מאורך הענפים בכל אירוע גיזום.
• גיזום הסחה – גיזום אשר נועד לכוון את צימוח הענפים לכיוון הרצוי. גיזום זה מאפשר יצירת נוף רחב ע"י קיצור הענפים המרכזיים לעידוד התפתחות ענפים צדדיים בחיקיהם, או יצירת נוף צר ע"י קיצור ענפים צדדיים לעידוד התפתחות הענפים המרכזיים.
• גיזום דילול – בצורת גיזום זו מוסרים ענפים שלמים עד לבסיסם, פעולה המעודדת חדירת אור ואוויר למרכז הצמח. דילול נכון בשיח/עץ צפוף מביא ללבלוב ענפים חדשים, צעירים וחזקים המחליפים בהדרגה את הענפים המבוגרים.
• גיזום חידוש – גיזום כל ענפי הצמח עד בסיסם, או לאורך מינימלי של 10-30 ס"מ. גיזום חידוש מתאים לשיחים מנוונים שמתחדשים היטב, ומביא להחלפת כלל הנוף הישן בצימוח צעיר. גיזום זה מסוכן ויש לבצעו אך ורק בצמחים המותאמים לכך, ובעונה הנכונה, ועל כן מומלץ להתייעץ עם בעל מקצוע לפני ביצועו.

משתלת סלונר | כללי זהב לגיזום
בעצים נשירים שלד הענפים נראה בבירור ומאפשר לנו לקבל החלטות נכונות לגבי הגיזום

 

מועדי הגיזום בקבוצות צמחים שונות:

* יש לזכור כי בכל קבוצת צמחים ישנם יוצאים מהכלל ומומלץ להתייעץ במידה ולא בטוחים לגבי אופן הגיזום של המין הספציפי אותו מעוניינים לגזום.
• שיחים ועצים נשירים – לגזום בחודשים ינואר-פברואר, כלומר בתקופת היותם בתרדמה ולפני הופעת הלבלוב האביבי. יש יתרון גדול לכך שעצים אלו נגזמים כאשר הם חשופים מעלים – שלד הענפים נראה בבירור ומאפשר לנו לקבל החלטות נכונות לגבי אופן עיצוב העץ בזמן הגיזום.
• ורדים – מועד הגיזום העיקרי הוא בתחילת חודש פברואר כאשר הצמח מתחיל להתעורר מתרדמת החורף. במרבית הזנים (ובעיקר בורדים מקבוצת כלאי התה) מומלץ לבצע קיטום של האיזורים שסיימו לפרח בסוף כל גל פריחה, בכדי לעודד יצירת גלי פריחה נוספים.
• נשירים מותנים – שיחים ועצים שעלוותם נושרת כתוצאה מכך שמזג האוויר קר יותר מאשר בארצות מוצאם לא יגזמו בעונת החורף, אלא באביב עם עליית הטמפרטורות. צמחים לדוגמא הם הברונפלסיה, צסטרום, בוגונווילאה, יטרופית, בוהיניה, צאלון וכולי.
• שיחים ממוצא טרופי וירוקי עד – שיחים שסובלים בחורף הקר חשוב לגזום עם חלוף סכנת הקרה בלילות, לא לפני תחילת אפריל. אין לגזום שיחים אלו בחורף שכן בגיזום מוקדם מדי יפגע הלבלוב הצעיר מהקור, בנוסף לעובדה שבמהלך החורף החלק העליון של הצמח מהווה הגנה לחלקים שמתחתיו וגיזום מוקדם מדי יסיר הגנה זו ויגביר את סכנת הפגיעה בשלד הצמח.
• שיחי גדר חיה – שיחי גדר חיה שמתנוונים והופכים למעוצים בחלקם התחתון רצוי לגזום בסוף מרץ- תחילת אפריל. רצוי לבצע גיזום חידוש לחלק מהענפים ואת שאר הענפים לקטום רק לאחר הלבלוב החדש, כדי להימנע מגיזום חריף העלול לפגוע בצמח.
• צמחים הפורחים באביב המוקדם – יש לבצע גיזום רק לאחר הפריחה. צמחים לדוגמה הם אלמוגן, ויסטריה סינית, טרכלוספרמון יסמיני, הרדנברגיה תלתנית, בת עופרית וכו'.
• צמחים הפורחים באביב ובקיץ – הגיזום נעשה באביב המוקדם לפני הפריחה. צמחים לדוגמה הם היביסקוס, סולנום רנטונטי, טקומית הכיף וכו'.
• בני שיח רב שנתיים נמוכים / צמחים עשבוניים – מומלץ לבצע גיזום חידוש לגובה של כ-20-30 ס"מ, תלוי במין, בתחילת האביב. צמחים לדוגמה הם מרוות נוי, זיף נוצה ארגמני, אסקלפיאס, עינן, חרצית,אזוביון, גבנון ועוד.
• עצים מחטניים וערערים – ערערים יגזמו בחורף ועצים מחטניים נגזמים להרמת הנוף בלבד מאמצע החורף ועד סופו.
• שיחים אוסטרלים – גרווילאות מללויקות וקלסטימונים, אשר פורחים בחורף ובתחילת האביב, יש לגזום לאחר הפריחה ובכל מקרה להימנע מגיזום חריף ולהסתפק בהקצרה ובדילול קל.
• שיחים הנושאים פירות בסתיו ובחורף – חבושית, פריקנטה או הטרומליס קטלבי יגזמו בתום מופע הפירות הקישוטיים.

משתלת סלונר | כללי זהב לגיזום
גדר חיה גזומה בצורה פורמלית- סיזיגיום וערערים

 

שלוש פעולות חשובות לביצוע אחרי הגיזום:
1. טיפול בפצעי הגיזום – מומלץ למרוח כל פצע גיזום במשחת גיזום מקצועית, כדי שהמשחה תכסה את הפצע עד שיגליד ותמנע את התייבשות הענף וחדירת גורמי מחלה.
2. טיפול בגזם – השיטה הטובה ביותר לטיפול בגזם הינה ריסוקו במרסקת גזם ושימוש ברסק הנוצר לחיפוי ערוגות צמחיה. החיפוי מסייע בגידול הצמחים, בהזנת הקרקע בחומר אורגני, במניעת עשביה ובחסכון במים. כמו כן, ניתן להוסיף את רסק הגזם לערמת הקומפוסט. בכל מקרה אין להשאיר את הגזם במקום, ולכל הפחות יש לפנותו לנקודת פינוי גזם מורשית, מאחר והגזם עלול להוות מפגע בטיחותי ואף לסייע בהתפתחות והפצת מזיקים בגן.
3. טיפול בצמח – גזעים או ענפים שהיו מוסתרים משמש ונחשפו לשמש או לקור לאחר הגיזום מומלץ לצבוע בלובן למניעת כוויות. ככלל, מומלץ להימנע מגיזום אגרסיבי בשבועות של שרב כבד, וכאשר אין ברירה מומלץ לאחר הגיזום להצל על העץ בעזרת רשת או גגון עד שתנאי הסביבה משתפרים.

משתלת סלונר | כללי זהב לגיזום
יש גם כאלה שגוזמים דשא….

 

לסיום, קבלו מספר טיפים אחרונים
• ענפים פגועים או חולים יש להרחיק מהצמח בכל עונות השנה, ולמרוח את פצע הגיזום במשחת גיזום מקצועית.
• מומלץ להשחיז היטב את המזמרה ואת המסור לפני העבודה עימם, פעולות שיחסכו לכם הרבה זמן ומאמץ מיותרים בזמן הגיזום. כמו כן, לאחר הגיזום מומלץ לנקות היטב את כלי העבודה, לשמנם במידת הצורך, ולשמור אותם במקום יבש.
• עודף מים ודשן גורמים בין היתר לצמיחה מהירה המצריכה גיזומים תכופים. על כן, במידה ומעוניינים לשמור על הצמחים קטנים ולהקטין את הצורך בגיזום מומלץ לדשן ולהשקות רק במתינות ולא מעבר למידה הנחוצה להתפתחותם התקינה.
• היזהרו! עבודה לא נכונה עם כלי העבודה יכולה להיגמר בפציעה חמורה. מומלץ לגזום באופן כזה שהמסור והמזמרה תמיד יפנו לכיוון הרחוק מהגוף ולא ימשיכו בתנועתם לכיוון הגוף, לחשב איפה הענף שנגזם עומד ליפול ולוודא שאנו לא נמצאים תחתיו (ובמידה וכן – לשנות מיקום), ולשים לב שהיד שמחזיקה את המזמרה רחוקה מהיד שמחזיקה את חלקי הצמח הנגזמים. חשוב לציין שגיזום גובה או כריתה של עצים גדולים יש לבצע בעזרת בעל מקצוע מוסמך שעבר הכשרה לכך.
• כמובן שבכל שאלה, בעיה או תקלה בנושא גיזום מומלץ לפנות אלינו במשתלת סלונר, ולקבל הדרכה מלאה מהאגרונומים שלנו.

משתלת סלונר | כללי זהב לגיזום
גיזום פורמלי בתאילנד