דישון אורגני

בשנים האחרונות אנו עדים למגמה הולכת ומתחזקת של ייצור דשנים מחומרים אורגניים לחקלאות ולשימוש הביתי. בכתבה זו נסביר מהו דשן אורגני, מהם היתרונות והחסרונות שלו, וכיצד יש להשתמש בו לקבלת תוצאות מיטביות.

דשן אורגני הוא חומר ממקור טבעי המכיל מינרלים זמינים לצמח. הדשנים האורגניים יכולים להיווצר מחומרי מוצא שונים דוגמת זבל פרות ועופות, גואנו (לשלשת עופות ועטלפים), רסק עץ, מיצוי אצות, שאריות מזון, גפת, ועוד. לאחר תהליך פירוק הנקרא קומפוסטיזציה, חומרי המוצא יהפכו לתערובת הנקראת קומפוסט, המכילה הרבה מינרלים בתוספת חומר אורגני מפורק למחצה. פירוק נוסף של הקומפוסט, הנעשה בדרך כלל בעזרת תולעים אדומות, ייאפשר יצירה של רקבובית, או בשמה הלועזי הומוס. הדשנים האורגניים לכן מכילים גם מינרלים חיוניים לצמח ( יסודות מאקרו ומיקרו) וגם חומר אורגני, שלו יתרונות רבים שנפרט בהמשך.

צמחים מסוגלים לקלוט מינרלים רק כאשר אלו מומסים בתמיסת הקרקע. עובדה זו משפיעה רבות על יכולת הקליטה של המינרלים מהדשנים האורגניים, בהם המינרלים עדיין קשורים לחומר האורגני ממנו הם באו. דשן אורגני שלא סיים לגמרי להתפרק, דוגמת קומפוסט, יכיל כמות מסויימת של מינרלים זמינים לצמח, בעוד חלק גדול מהמינרלים בו לא יהיה זמינים לשימוש הצמח, וזמינותם תתאפשר רק כאשר החומר האורגני יעבור פירוק מלא. לכן, דישון בחומרים אורגניים יכול לאפשר הזנה מתמשכת לצמחים, בדומה לדישון בדשן בשחרור מבוקר. עם זאת, יש לזכור כי קצב הפירוק של החומר האורגני בקרקע תלוי במגוון גורמים דוגמת טמפרטורה, לחות, ותכולת המיקרואורגניזמים שבה, ולכן השחרור של המינרלים מהדשן אינו מבוקר ועלולים להיווצר מחסורי או עודפי דישון.

משתלת סלונר | דישון אורגני
דשנים אורגניים שומרים על לחות ומעלים את תאחיזת המים של הקרקע

 

אצלנו במשתלה נמכרים מגוון דשנים אורגניים שונים:
קומפוסט – חומר אורגני (שאריות זבל בע"ח) שעבר תהליך פירוק ראשוני ומכיל מינרלים המצויים בתערובת חומר אורגני מפורק / מפורק למחצה. לרוב לקומפוסט יש ריח חזק אופייני.
הומוס – חומר אורגני (דוגמת קומפוסט) שעבר תהליך פירוק נוסף ומכיל יותר מינרלים זמינים מאשר קומפוסט, וריחו חלש יותר משל הקומפוסט. הומוס הוא חומר אורגני בתהליכי הפירוק הטבעיים של החומר האורגני המצוי בקרקע, ע"י חרקים ומיקרואורגניזמים שונים. ההומוס המסחרי מיוצר לרוב בעזרת תולעים אדומות, אשר מעבדות את החומר האורגני בקיבתן ומתקבל חומר אוורירי המכיל כמות רבה של מינרלים ומיקרואורגניזמים טובים. חשוב לציין שההומוס אינו מכיל תולעים והוא תוצר פירוק בלבד.
דשן 'פרפקט בלנד' – דשן גרגרי מוצק שמהווה מיצוי מוצק ומרוכז של הומוס, בתופסת מינרלים. מכיוון שהדשן מרוכז מאוד, הפרפקט בלנד ניתן בכמויות קטנות בלבד, ולכן כמות החומר האורגני המוספת לקרקע קטנה מאוד.
הומוס נוזלי – מיצוי מיימי של הומוס. מדובר במין תה הומוס המכיל את המינרלים הזמינים והחומרים האורגניים המסיסים של ההומוס בצורה של תרכיז. היתרונות של דשן זה הם שהוא קל מאוד לשימוש ומאפשר שימוש דרך מערכת ההשקייה, בנוסף לכך שאין לו ריח רע והמינרלים בו זמינים יותר לצמח מאשר בהומוס מוצק. עם זאת, במקרה זה תרומת החומר האורגני לקרקע היא מזערית. אנו מוכרים גם דשנים אורגניים נוזליים אחרים על בסיס מיצוי גואנו ואצות, להם מאפיינים דומים להומוס הנוזלי.
מוצרי "KF" – סדרת מוצרים המכילה מיצויי צמחים, להם מיוחסות יכולות שיפור צמיחה. מוצרים אלו מכילים תערובת של מיצוי אצות, חומצות אמינו, וחומרים אורגניים נוספים. מלבד הזנת וחיזוק המיקרואורגניזמים בקרקע, חומרים אלו יכולים לשפר את קליטת המינרלים, העמידות נגד גורמי מחלה, ומנגנונים נוספים בצמח.
בנוסף לחומרים אלו, ישנם מספר חומרי הזנה מיוחדים דוגמת סדרת מוצרי "EM" ומוצרי "מיקו", אשר אינם מכילים בתוכם חומרי הזנה, אלא מכילים מיקרואורגניזמים. מוצרי EM מכילים חיידקים מועילים ומוצרי מיקו מכילים פטריות קרקע הנקראות מיקוריזה שחיות בסימביוזה עם שורשי הצמח, מחזקות אותו, ומגבירות את יכולת קליטת המינרלים של הצמח.

באיזה דשן אורגני מומלץ להשתמש?
קומפוסט – הדשן האורגני הזול ביותר, מעולה בהכנת הקרקע לשתילה חדשה, או במידה ומעוניינים להכניס כמויות גדולות של חומר אורגני לקרקע ולשפר את מרקמה.
הומוס – למרות מחירו הגבוה יחסית, ההומוס הינו אופציה איכותית יותר ביחס לקומפוסט שכן: הוא נקי מחיידקים וחסר ריח; זמינות המינרלים בו טובה יותר; הוא מרוכז יותר מקומפוסט רגיל ולכן ניתן להפחית בכמות היישום; הוא יותר יציב וקיימת פחות סכנה לצריבות.
דשן "פרפקט בלנד" – מעולה כאשר לא מעוניינים לסחוב שקים כבדים של קומפוסט או הומוס, אך כן רוצים להוסיף כמויות גדולות של מינרלים לקרקע. הדשן המרוכז מאפשר שחרור איטי של המינרלים ויישומו פשוט מאוד.
הומוס נוזלי ודשנים אורגניים נוזליים – מצויינים כאשר רוצים לספק את הזנה ישירות לתמיסת הקרקע, לקליטה מהירה ע"י הצמח. גם במקרה זה היישום פשוט, מהיר וקל.
מוצרי KF, EM, מיקו – כאשר ישנה בעיה שדישון בלבד לא פותר, או שאנו רוצים "לתת דחיפה" לצמחים, מומלץ לנסות מוצרים אלו. מוצרים אלו יכולים להחיות את הצמח והקרקע מחדש ולעזור להם להתמודד מול גורמי מחלה.

משתלת סלונר | דישון אורגני
מה שדישון יכול לעשות…

 

כיצד להשתמש בדשנים האורגניים?
מומלץ ליישם את הדשנים האורגניים לפי להוראות המופיעות על אריזתם, בהתאם לאופן היישום ולריכוז שמומלץ ע"י יצרן הדשן. ככלל, מומלץ ליישם דשנים אורגניים בעיקר בתחילת עונת הצימוח, לפי סוג הצמח. מכיוון שבארץ מרבית הצמחים בעלי צימוח אביבי נמרץ, מומלץ להקפיד על יישום הדשנים בסוף החורף-אביב, אז הקרקע לחה, הפעילות המיקרוביאלית בשיאה, ויש דרישה גבוהה למינרלים ע"י הצמחים.

  • בשתילה של ערוגה חדשה מומלץ לערבב עם הקרקע דשנים מוצקים דוגמת קומפוסט או הומוס (לרוב עד לעומק של כ-30 ס"מ).
  • במקרה של שתילת עץ או שיח גדול מומלץ לערבב את הדשנים המוצקים עם הקרקע שבה נשתל הצמח (הקרקע שהוצאה לשם יצירת בור השתילה).
  • בדישון ערוגה קיימת נפזר את הדשנים המוצקים על הקרקע ונתחח אותם לתוך שכבת הקרקע העליונה (5-10 ס"מ).
  • בשתילה בעציצים עם תערובת שתילה איכותית מומלץ להצניע את הדשן האורגני "פרפקט בלנד" לתוך המצע, בכמות משתנה לפי נפח הכלי. ניתן ליישם דשן זה גם לצמחים השתולים בקרקע, באופן נקודתי, תוך הצנעת החומר מתחת לאיזורים המושקים.
  • דשנים אורגניים נוזליים יש למהול לפי הוראות היצרן, ולאחר מכן ליישם בעזרת מזלף או באמצעות מערכת ההשקייה. שימו לב כי לא כל הדשנים האורגניים מתאימים לשימוש במערכת ההשקייה, וכי פעולה זו מחייבת התקנת מונע זרימה חוזרת (מז"ח) על פי חוק.

מה הם היתרונות ביישום דשן אורגני בגינה?
אז כמו שכבר הבנתם, ליישום דשן אורגני ישנם יתרונות רבים, הן מהבחינה האגרונומית, והן ברמה האקולוגית. היתרון החקלאי המרכזי בשימוש בדשן אורגני הוא העשרת הקרקע בחומר אורגני, מלבד היתרון הברור שבהוספת מינרלים להזנת הצמחים.

מבחינה סביבתית-אקולוגית, לדשנים אורגניים בעלי מספר יתרונות ברורים. הדשנים האורגניים עוזרים לנו למחזר את ה"פסולת" האורגנית הנוצרת בחקלאות דוגמת זבל פרות ועופות, ושאריות צמחים, ולהפוך אותם לדשן שמזין את הצמח והקרקע. על כן, ייצור דשנים אורגניים מקטין את כמות הפסולת הסביבתית, ומאפשר החזרה של החומרים האורגניים והמינרלים שבהם לקרקע. בנוסף, מכיוון שמדובר בתוצר לוואי של התעשיה החקלאית, אין צורך להשתמש באנרגיה רבה בכדי לייצר את הדשנים האורגניים, בעוד שייצור דשנים כימיים הוא תהליך הדורש כריית מחצבים או ניצול אנרגיה מתכלה.

מבחינה אגרונומית לדישון אורגני יש מספר יתרונות ברורים, שהראשי שבהם הוא הוספת חומר אורגני לקרקע. לחומר האורגני בקרקע תפקיד חשוב בייצוב הקרקע, שמירה על מרקם קרקע תקין, שמירה על לחות הקרקע והעלאת תאחיזת המים בקרקע, גיבוש תלכידים בקרקעות חוליות, שיפור אוורור הקרקע, וכמובן העלאת תכולת המיקרואורגניזמים בקרקע. החומר האורגני המגיע עם הדשן מייצר סביבה נוחה שמעודדת פעולת מיקרואורגניזמים מועילים דוגמת חיידקים ופטריות, המייצרים מערכת אורגנית מאוזנת ובריאה בקרקע. במערכת זו תתקיים שרשרת מזון אשר תפתח את המערכת הביולוגית השלמה המתקיימת בקרקע, ובכך תחזק את יכולת השורשים לשגשג ותדחה גורמי מחלה הקיימים בקרקע. חלק מהדשנים האורגניים אף מכילים בתוכם מיקרואורגניזמים מועילים, ויישומם מגדיל משמעותית את צבא המיקרואורגניזמים המועילים בקרקע. מיותר לציין שגם בדשנים האורגניים ישנם גם מינרלים דוגמת חנקן זרחן ואשלגן (NPK) אשר תורמים באופן ישיר להזנת הצמח ומאפשרים גדילה והתפתחות תקינים של הצמח.

משמרים ומעשירים את טעם הפירות והתבלינים בגן
משמרים ומעשירים את טעם הפירות והתבלינים בגן

קומפוסט ביתי
הקומפוסט הוא כאמור תוצר פירוק טבעי של חומר אורגני. מלבד רכישת קומפוסט מוכן במשתלה ניתן להכין קומפוסט אורגני ביתי, המאפשר למחזר את החומר האורגני הנוצר בגינה ובבית, להקטין את נפח הפסולת, וכמובן לדשן את הקרקע במינרלים ובחומר אורגני.
אז איך להכין קומפוסט ביתי? את הקומפוסט הביתי ניתן להכין כערמה בבור, במיכל או בקומפוסטר. את ערמת הקומפוסט, בכל צורה שנבחר להכין אותה, יש לבנות בשכבות המורכבות מחומר יבש ומחומר לח, לסירוגין.
חומרים יבשים לדוגמא : פיסות נייר, קרטון ובד טבעי, ענפים גזומים כתושים, עלים יבשים, ועוד.
חומרים לחים לדוגמא : פירות וירקות, כסחת דשא, לחם, קליפות ביצים, שאריות קפה ותה, שאריות גזם לחות, ועוד.
אין להוסיף לערימה : מוצרי חלב, בשר ושמנים, סיבית או דיקט, וכל חומר שאינו אורגני (גם לא אדמה).

למרות שלהכנת קומפוסט ביתי יש תדמית של תהליך מסובך המיועד למומחים לדבר, אין כך הדבר, וכל עוד מבצעים את התהליך באופן מאוזן ולפי ההוראות תקבלו קומפוסט איכותי ומוכן לשימוש. למרות זאת, בעיות שכיחות בעת הכנת הקומפוסט הן הפצת ריחות רעים, משיכת מזיקים, או חוסר/עודף רטיבות. על כל הבעיות הללו ניתן להתגבר ללא ידע מעמיק ובאמצעים פשוטים יחסית, כאשר בדרך כלל המדובר באיזון רמת הלחות בערימה ע"י הוספה של חומרים יבשים או רטובים, ואוורורה באמצעות ערבובה. ככלל, מומלץ לשמור על רמה של כ-50-60% רטיבות בערימה (לא פחות ולא יותר), אותה ניתן לבדוק ע"י סחיטת דוגמא מהקומפוסט ביד: אם לא יוצא מים כלל הרטיבות נמוכה מדי; אם יוצאות מספר טיפות הרטיבות טובה; ואם נוזלים מים על היד הרטיבות גבוהה מדי.

איך נדע שהקומפוסט מוכן? במהלך תהליך הקומפוסטציה ערימת הקומפוסט מתחממת (יכולה להגיע עד לכ-60-70 מעלות!), נפחה קטן, ומתרחשים בה שינויים ביולוגיים וכימיים דוגמת שינוי אוכלוסיית המיקרואורגניזמים ושינוי רמת החומציות. שני האינדיקטורים הטובים ביותר לבחינת בשלות הקומפוסט הם הטמפרטורה, הריח והמרקם שלו. לקראת הבשלת הקומפוסט הטמפ' תרד בהדרגתיות, וכאשר תגיע לכ-30 מעלות הקומפוסט אמור להיות מוכן. בנוסף, הריח החזק של הקומפוסט יחלש מאוד ולערימה יהיה ריח, וגם מרקם, שיותר מזכירים קרקע. בתנאים טובים וחמים התהליך יכול לארוך כ-3 חודשים, ובתנאים פחות טובים כחצי שנה.

בשימוש בהומוס מתקבלים צמחים בריאים ויפים- חסה
בשימוש בהומוס וקומפוסט מתקבלים צמחים בריאים ויפים- בתמונה חסה מגן ירק טבעי