שבעה שלבים ביצירת גינה חסכונית במים

גינה אינה מקום טבעי שבו מגדלים צמחים, אלא סביבה מלאכותית שבה אנו שואפים לצמיחה מבוקרת. אנו משפרים את איכות האדמה ומוסיפים מים ודשן כדי לעזור לטבע לעזור לנו.
שתילת גינה חסכונית במים היא אחת מהדרכים המעשיות ביותר לחיסכון במים ובכסף. יותר ממחצית מהמים שאנו צורכים בקיץ מיועדים להשקיית המדשאה והגינה. עם זאת, ניתן לצמצם משמעותית את צריכת המים, להקטין את החשבון ועדיין להנות מגינה יפה ופורייה.
חוברת זו מציעה טיפים למי שרוצה גינה יפה יחד עם הפתעה נעימה בחשבון המים.

7 השלבים לחיסכון משמעותי במים:

1. שיפור איכות הקרקע
2. שימוש בקומפוסט (והרבה)
3. הוספת חיפוי
4. הקטנת המדשאה
5. השקיה נכונה
6. גידול צמחים חסכוניים במים
7. גידול צמחים בעציצים ובמיכלים

משתלת סלונר | גינה חסכונית במים
חיפוי קרקע בגינה

1. שיפור איכות הקרקע
האדמה היפהפייה שרואים במגזינים ובתוכניות גננות בטלוויזיה אינה מתקבלת במקרה, אלא כתוצאה מעבודה. ניתן לשפר את איכות האדמה מכל סוג ואת יכולת אצירת המים שלה. כתוצאה, המרקם והמבנה של האדמה יסייעו לשורשים לצמוח ולספק לצמח את כל המזון שהוא זקוק לו. כפי שאומרים הגננים, "אם תדאגו לאדמה, האדמה תדאג לצמחים".
אדמה היא למעשה אוסף של חלקיקי מינרלים בגדלים שונים. אם רוב החלקיקים גדולים (חול), המים יחלחלו דרכם מהר. אם רוב החלקיקים קטנים (חימר, אדמה כבדה או חרסיתית), המים יחדרו לאדמה לאט הרבה יותר.
הצמחים מנצלים את המים ביעילות רבה יותר כשיש להם מערכת שורשים עמוקה המאפשרת להם להחזיק מעמד במשך זמן רב יותר מבלי להיזקק להשקיה, כיוון שהם יכולים לשאוב מים מנפח אדמה גדול יותר. באדמה חולית המים מחלחלים במהירות מעבר להישג ידם של שורשי הצמח, ועל כן סוג אדמה זה דורש השקיה קצרה ותכופה.
לאדמה כבדה, יכולת אצירת מים גבוהה, ולכן עדיף להשקות אותה ארוכות בתדירות נמוכה יותר.

איך תדעו אם יש לכם אדמת חול או חימר?
♦ השקו שטח אדמה במשפך. המים על פני השטח נעלמים מהר יותר באדמת חול, אך נשארים זמן רב יותר באדמת חימר.
♦ קחו חופן אדמה ולחצו בעדינות. כשתפתחו את היד, אם גוש האדמה שומר על צורתו, האדמה היא אדמת חימר. באדמת חול מרגישים גרגירים, והגוש מתפורר ומתפרק.

משתלת סלונר | גינה חסכונית במים
גינה חסכונית במים בשילוב עדעד, גאורה ואזוביון

2. שימוש בקומפוסט
הפיתרון לחול ולאדמת חימר זהה: שיפור הקרקע בעזרת תוספת קומפוסט.
מהו קומפוסט?
קומפוסט הוא התוצאה של תהליך ריקבון טבעי – מיליארדי יצורים מיקרוסקופיים יכולים להפוך גזם דשא, פסולת גינה, שאריות מהמטבח, עלים שנשרו וזבל לחומר אורגני עשיר מבחינה ביולוגית המשפר משמעותית את איכות האדמה.
חומר אורגני ישפר את מרקם האדמה ואת יכולת אצירת המים שלה. הדבר יעודד את פעילות תולעי האדמה ומיקרואורגניזמים, המסייעת לשיפור אוורור האדמה וחדירת המים אליה. קומפוסט גם מעשיר את הקרקע בחומרים מזינים.
ניתן לקנות קומפוסט ואף להכינו לבד.

משתלת סלונר | גינה חסכונית במים
צמחים משתרעים דיכונדרה כסופה ומיופורום בין חיפוי קרקע של שבבי עץ

3. הוספת חיפוי
חיפוי הוא שכבת חומר אשר מניחים סביב הצמחים על פני האדמה. חיפוי תורם לשיפור הקרקע סביב הצמחים אך מעניק לגינה גם מראה מסודר. חיפוי יכול לצמצם את הזמן המוקדש למטלות כמו השקיה וניכוש עשבים.
יצירת חיפוי מתרחשת באופן טבעי, אולם כגננים אנחנו רוצים לשמור על סדר, ולכן אנו מגרפים ומפנים את כל העלים והפסולת המצטברים על הקרקע ונרקבים לתוכה ורוצים להביא במקומם חיפוי אסתטי יותר. ניתן להשתמש בחומרים רבים לחיפוי, כמו קליפת עץ, עלים, שבבי עץ, קש או מחטי אורן.
החיפוי מכל סוג תורם רבות לגינה. כיסוי האדמה בשכבת חיפוי עבה ממתן את טמפרטורת הקרקע, שומר על הלחות, מאט את הסחף ומקשה על עשבים שעשויים להתחרות בצמחים על מים ומזון. הוא גם מתפרק בהדרגה ומזין את האדמה.
ליעילות מירבית, רצוי להניח שכבת חיפוי בעובי של כ-10 ס"מ בין הצמחים מיד לאחר שתילתם. לחיפוי אורגני יתרון בכך שהוא מוסיף לאדמה חומרי הזנה כשהוא מתפרק, אך מסיבה זו יש להחליפו באופן סדיר. חומרי חיפוי שאינם אורגניים, כמו חלוקי נחל או שבבי אבן, יעילים כמעט באותה מידה.

משתלת סלונר | גינה חסכונית במים
גינת חורף טבעית

4. הקטנת המדשאה
רובנו רוצים עדיין כמה שטחי מדשאה בנוף שלנו, אך יש להימנע משטח דשא רב מדי. חישבו על כמות המים והדשן הדרושים לשמירה על הגוון הירוק של הדשא בקיץ. מדשאה ירוקה ועשירה בחודשים היבשים דורשת השקיה מרובה ותכופה.
אם תחליטו להקטין את המדשאה ולהחליף אותה בצמחים חסכוניים במים, תבלו פחות זמן בכיסוח הדשא ותחסכו מים, אנרגיה ודשן, וגם תפחיתו את כמות פסולת הגינה.
כדי להקטין את המדשאה ביעילות, יש להתחיל להחליפה באזורים בהם היא דלה, כמו שטחים מוצלים או לאורך שבילים. לאחר שהחלטתם מה שטח המדשאה הדרוש לכם לאירוח, ילדים וחיות מחמד, אפשר להחליף את הדשא העודף בצמחי כיסוי עמידים, ערוגות פרחים חסכוניות במים או בשיחים רב שנתיים.
מיקום המדשאה צריך להיות חלק מתוכנית עיצוב שתביא בחשבון את יעודה. אם הדשא נדרש כצמח כיסוי, יש אפשרויות אחרות שידרשו פחות עבודה ומים.
אם תכסחו את הדשא לגובה של 4 ס"מ במשך הקיץ, הוא יהיה ירוק וחזק יותר לזמן רב יותר. כשהדשא צומח ומתארך, הוא לוכד את הטל ומפחית אידוי מהקרקע.

משתלת סלונר | גינה חסכונית במים
פלקטרנטוס בגינון חסכוני במים

5. השקיה נכונה
יותר צמחים מתים מהשקיית יתר מאשר מהשקיה בלתי מספקת – אדמה רווית מים למעשה "מטביעה" את הצמחים.
לצמחים שונים דרישות מים שונות. בתכנון מוקפד של הגינה, תוכלו לקבץ צמחים לפי צרכי המים שלהם ולהימנע מבזבוז השקיה על צמחים שאינם זקוקים לה. לדוגמה, אם מקבצים את הצמחים שדורשים כמות גדולה של מים קרוב לבית, לכניסה או לאזורי המגורים, קל להשקות אותם בקביעות וניתן להנות מהם מדי יום.
צמחים הדורשים מעט מים זקוקים לרוב לתחזוקה מועטה יותר. השקיית יתר תזיק לצמחים עמידים ליובש, תגרום למחלות פטרייתיות ותקצר את חייהם. מסיבה זו צמחים כמו לבנדר ורוזמרין סובלים אם משקים אותם יותר מדי.
יש להשקות עצים מבוססים רק פעמים ספורות בקיץ ולעומק רב, למעט אלו בעציצים, כיוון שבדרך כלל יש להם שורשים עמוקים המסוגלים להגיע למי התהום.
השתמשו במיכלים גדולים לגידול צמחים בחצר, כיוון שהם אוגרים יותר לחות ומתחממים פחות מעציצים קטנים. כיסוי העציצים בחיפוי יסייע לשמירת הלחות.

טיפים חשובים להשקיה:
♦ צמחים קולטים הכי הרבה מים בבוקר.
♦ אין להשקות בממטרות או במתזים כאשר רוח נושבת. בטפטוף אין מניעה.
♦ קבצו צמחים עם דרישות מים דומות והתאימו את ההשקיה לצרכיהם.
♦ אל תשקו באופן אוטומטי. בדקו קודם אם האדמה יבשה.
♦ עדיף להשקות עצים ושיחים בכמות גדולה בתדירות נמוכה יותר כדי לעודד את השורשים לצמוח לעומק. השקיה מועטה ותכופה תוביל לצמיחה דלה של השורשים.
♦ שורשי הצמחים עלולים להישאר רטובים בעקבות השקיה תכופה, וזה עשוי לגרום להם להירקב בקרקע. צמחים צריכים להתייבש בין השקיות.

משתלת סלונר | גינה חסכונית במים
ערוגה של עשבוניים- המרוקליס ואגפנתוס

6. גידול צמחים חסכוניים במים
בעת בחירת הצמחים לגינה, נסו לבחור צמחים הגדלים בסביבתכם. גינת פרחי בר היא אפשרות נפלאה. פרחי בר אוהבים מרחבים פתוחים עם שמונה שעות שמש מדי יום, ואדמה עשירה בחומרי מזון המנוקזת היטב. כדי להצליח, יש ליצור אזור נטול עשבים ככל האפשר. ניתן לסלק עשבים על ידי הרחקת כל הצמחייה מהאזור שבו אתם מתכננים לשתול ואז להכין את הקרקע באמצעות חריש או גירוף האדמה בעומק 25 ס"מ או פחות. אין לחדור לקרקע בעומק רב יותר כי יש סיכוי שזרעי עשבים רדומים מחכים להזדמנות לחזור לפני הקרקע ולצמוח. יש לשקול גם את האפשרות לרסס את הצמחייה הקיימת בקוטל עשבים לפני הסרתה, כדי לחסל את השורשים הנמצאים עדיין באדמה.
כדאי לנסות גם צמחים מאזורים אחרים בעולם עם אקלים דומה לשלנו. צמחים ים-תיכוניים כמו רוזמרין, לבנדר, תימין, והדס יצמחו היטב בישראל עם כמות מים מינימלית. כיום יש גם מבחר גדול של צמחים מאוסטרליה, קליפורניה, דרום אפריקה ועוד לגינות חסכוניות במים.
ראו רשימת צמחים חסכוניים במים בסוף החוברת.

משתלת סלונר | גינה חסכונית במים
רוזמרין אלה ומורן בגינה ציבורית חסכונית במים

7. גידול צמחים בעציצים ומיכלים
ניתן לגדל כמעט כל צמח במיכל, מעצים ועד צמחים חד-שנתיים, אם מטפלים בו נכון. עציצים מתאימים גם כאלמנטים בגינה. גידול במיכלים מגן על צמחים משורשים אגרסיביים של שיחים ועצים גדולים יותר. במקום מרחבי דשא או ערוגות פרחים גדולות, ניתן להציב מבחר עציצים בסידור אמנותי אשר ישפיע לטובה גם על יופי הגינה וגם על חשבון המים.
מיכלים מאפשרים לנו להביע את טעמנו האישי. בחירת המריצה הישנה של סבא או מיכל בעיצוב היי-טק עדכני תפגין את אישיותנו ותהפוך את הגינה לייחודית.
הצעד הראשון הוא לבחור את המיכל הנכון. רצוי להתייעץ עם איש מקצוע היודע להעריך את גודל מערכת השורשים של הצמח כדי להימנע מבחירת מיכל בנפח לא מתאים. כתוצאה, יש צורך בהשקיה תכופה יותר כי המיכל מתחמם ו"מבשל" את מערכת השורשים בשמש הקיצית. כשמציבים מיכל, בכל גודל שהוא, בשמש מלאה, נסו להוסיף צמחים זוחלים שייצרו צל ויקררו את הקרקע בתוכו.
צמחים במיכלים מתייבשים בקלות רבה יותר בהשוואה לצמחים בגינה. להשקיה יעילה, אין להחליט מראש על השקיה אחת לשבוע. במקום זאת, החדירו אצבע לתוך הקרקע כדי לבדוק את מידת הלחות. כשהצמח יבש, השקו ביסודיות. עדיף להשקות בתדירות נמוכה יותר עם כמות גדולה יותר של מים מאשר להשקות בתכיפות עם כמות קטנה.
יש לבדוק את הצמחים בהתמדה. הגורם המרכזי למות צמחים במיכלים אינו השקיה בלתי מספקת, אלא השקיית יתר. יש לקדוח חורים בתחתית המיכלים כדי שהמים העודפים יוכלו להתנקז. אם אין אפשרות לכך, רצוי לשתול את הצמח במיכל עם חורים ולהציב אותו בתוך המיכל הדקורטיבי שלכם על חצץ או אבנים קטנות כדי שהצמח לא יעמוד בתוך המים.
לאחר זמן מה, חומרי המזון נשטפים החוצה ויש להחליף את האדמה שבעציץ. דשן בשחרור איטי, בשימוש לפי הוראות היצרן, יספק את חומרי המזון הדרושים לצמח כדי להיות במיטבו. אל תשתמשו באדמת הגינה במיכלים, כיוון שהיא עשויה להכיל זרעי עשבים או חרקים. בנוסף, רוב אדמות הגינה בישראל כבדות מדי ולא מאפשרות כניסת אוויר למערכת השורשים. במקום זאת השתמשו בתערובת מסחרית לעציצים. עדיף לבחור בסוג המעורבב בחומרים אוצרי מים.

משתלת סלונר | גינה חסכונית במים
בגינה טבעית וללא השקיה התורמוסים עולים בכל שנה מחדש