גינה אקולוגית

גינה אקולוגית היא גינה ידידותית לסביבה ולאדם, בהקמתה נשאף לחקות את הטבע ביצירת סביבה מגוונת ומאוזנת, ונשאף לשמירה מקסימלית על איזון בכל מערכות הטבע : קרקע, מים, אוויר, צמחים, בע"ח והאדם.

הבסיס להצלחת הגינה הוא פוריות ובריאות הקרקע; אלו יבטיחו צמחיה חזקה ובריאה. נדאג לדשן את האדמה בקומפוסט, הומוס או בדשנים אורגניים אחרים – אלו יעשירו את הקרקע ויהפכו אותה לפוריה, ישפרו את יכולת הניקוז של קרקעות כבדות ואת אחיזת המים בקרקעות קלות. חיפוי הקרקע גם הוא יתרום לשיפורה (פרטים בהמשך).

גן ירק טבעי
גן ירק טבעי- הבסיס להצלחת הגינה הוא פוריות ובריאות הקרקע

 

עקרונות בסיסיים נוספים הם הקפדה על מגוון צומח בגינה ובחירה בזנים חזקים ועמידים – פעולות שיבטיחו מגוון בע"ח (החל בשלשולים וכלה בציפורים) ומיעוט מחלות צמחים, שימוש בחומרי הדברה אורגניים המבוססים על שמן עץ התה או על עץ הנים – כאלה שאינם פוגעים באיזון חי-צומח וריבוי השימוש בצמחי תבלין וצמחים מרחיקי-מזיקים אחרים להגנת הצומח, לדוגמא : טגטס, צפורני החתול (הדוחים נמטודות בקרקע), בבונג – בעיקר בין גידולי ירקות ועצי מאכל.
הקמת מקווה מים בגינה, גם הוא יתרום למשיכת בע"ח ולהרחבת מיני הצומח בגינה.

הגינה הידידותית לאדם "קוראת" לו לקחת חלק בהקמתה ולהחיות אותה בנוכחותו; בטיפוח גן-ירק, בהקמת פינות ישיבה, בהתבוננות יומיומית בהשתנות הפלאית של הטבע.

טיפים קיציים מהגינה האקולוגית :
חיפוי הקרקע ע"י חומר אורגני יבש : מונע התאיידות ושומר על לחות הקרקע, מונע עשבייה והתחממות-יתר של הקרקע – מה שמאפשר לבע"ח לחיות בתוכה וכך לתרום לאוורורה ולפוריותה.
עם התפרקותו מתווסף חומר אורגני לקרקע. דוגמא לחיפוי אקולוגי : קרטוני מכולת חומים פרוסים ועליהם מצע עלים יבשים. ניתן גם לשלב עם חיפוי אסתטי כגון שבבי קוקוס, אותו ניתן לרכוש במשתלה.

משתלת סלונר | גינה אקולוגית
טגטס שתול בצל החצילים בגן הירק

 

גידול "זבל ירוק" במקום גידול עשביה : זריעת צמחיה המעשירה את הקרקע בחנקן, כמו קטניות (מש, לוביה ושעועית) ועידוד עשבים שתועלתם בצידם, כמו הרגלה והמלוכיה. ניתן לקצור כשהצמחים מגיעים לגובה 15 ס"מ.

גידול ירקות עלים חורפיים כגון פטרוזיליה, שמיר ועירית, האוהבים קרירות, בצל שיחי העגבניות והחצילים.

הגנת הצומח בגינה : מלבד שתילת צמחים דוחי מזיקים (ראה למעלה) ניתן להשקות את הצמחיה בתמציות מצמחים כגון סרפד, בבונג ושבטבט – אלו מעכבות ריבוי פטריות, דוחות חרקים ומחזקות את רקמת הצמח.

שתילה צפופה בערוגות ליצירת כיסוי מלא של שטח הערוגה בצמחייה; הדבר מהווה סוג של "חיפוי" נוסף לקרקע, יצל עליה ואף ימנע נביטת עשבים.

משתלת סלונר | גינה אקולוגית
גיזום תורם לחידוש הגינה