בריכות נוי

בריכת נוי בגינה הביתית תורמת ליצירת הרמוניה ותחושות שלווה וחזרה לטבע.
שילובה כמרכיב עיצובי הוא דרך מיוחדת להעשיר את הגינה וליצור בית גידול לצמחים ובעלי חיים מגוונים. בתרבויות עתיקות היוותה בריכת המים מוטיב חשוב בעיצוב הגן ונקשרו לה סגולות טיהור וקדושה.
אין צורך להיות מומחים לבריכות בכדי לבנות אחת, בהחלט נוכל לבנות בריכה בכוחות עצמנו, אך לשם כך חשוב להתייעץ עם מומחה. חשוב להבין כי בריכת נוי זקוקה לתחזוקה בסיסית ובנוגע להתלבטויות הנוגעות לבזבוז מים – יש לזכור כי היא פועלת במעגל סגור ומשמעות הדבר היא כי אין בכך בזבוז משמעותי.

משתלת סלונר | בריכות נוי
בריכה בית אבן

בחירת מיקום הבריכה
– רצוי למקם את הבריכה במקום מוצל למחצה; כך לצמחים פורחים כמו נימפיאות יהיה מספיק אור ואילו ההצללה החלקית תסייע במניעת אצות וירוקת.
– על הבריכה להיות רחוקה ככל האפשר מעצים נשירים שעליהם עשויים להזיק לאיכות המים או כאלה ששורשיהם עלולים לפגוע בבריכה. ניתן אף לפרוס רשת הגנה על פני המים ובמידת הצורך יש לדלות מהם עלים ופסולת.
– יש לתכנן את הבריכה באופן בטיחותי בכדי למנוע אפשרות נפילה וטביעה; רצוי להגביה אותה מעל פני הקרקע, לגדר אותה, ולבנות את חלקה הפנימי באופן מדורג, כך ששוליה יהיו רדודים.
– במקום הנבחר צריך שתהיה גישה לחשמל. כל חיבורי החשמל יותקנו ע"י חשמלאי מוסמך. שימו לב – הכבל של רוב המשאבות הוא כ-10 מטרים (למנורת u.v יש כבל קצר יותר), אין לחתוך או לפגום בשלמותו מטעמים של אחריות היצרן !
– הבריכה צריכה להיות ממוקמת כך שתיראה מפינות הישיבה בגן ועם זאת תהיה רחוקה מספיק בכדי שרעש המים לא יהפוך למטרד.

משתלת סלונר | בריכות נוי
נימפאה

סוגי הבריכות
אלמנט המים יכול להיות גם קערת קרמיקה צבעונית או כלי דקורטיבי אחר ללא ניקוז; בכלים שכאלו אין בד"כ תחלופת מים או אמצעי סינון כלשהו.
בריכה גדולה יותר מהווה מערכת אקולוגית מורכבת בה יש צורך במערכות סינון וערבול מים. לסחרור והעברת המים ניתן להשתמש במזרקה או במפל. בריכה בסדר גודל שכזה ניתנת לבנייה מחומרים שונים : בטון + חומרי איטום , p.v.c יצוק או יריעת p.v.c גמישה.
סוג נוסף הוא בריכה טבולה עם מכסה – הבטיחותית גם עבור ילדים ובעלי מוגבלויות.

משתלת סלונר | בריכות נוי
בריכת נוי גן הדגמה משתלת סלונר

הקמת הבריכה
לאחר בחירת סוג הבריכה, גודלה ומיקומה ניתן לפנות להקמתה; בשלב הראשון יש לסמן את מיקומה וצורתה בעזרת חוטים ויתדות. לאחר מכן יש לחפור על-פי הצורה והעומק המתוכננים. יש לשאוף לעומק אופטימלי של 70-50 ס"מ במרבית שטח הבריכה (כך נמנע התקררות והתחממות מהירות של המים, שאינן מיטיבות עם הצמחייה והחי) ולהגביהה בהדרגה, כך ששוליה יהיו רדודים. יש לסלק אבנים וחפצים חדים המצויים בדפנות הבור ובתחתיתו וכדאי להחליקם ולרפדם בחול נקי או ביריעת לבד בכדי למנוע פגיעה בבריכה.
בריכה יצוקת בטון או בנויה מצריכה ידע מקצועי להקמתה. לעומתה, בריכה יצוקה מפוליאטילן או פוליאסטר, בעלת צורה קבועה מראש, הינה פשוטה להתקנה, עמידה בתנאי אקלים קשים וניתן להתקינה באופן עצמאי. בריכה כזו היא מדורגת ומתאימה עבור צמחים בעלי דרישות שונות. חשוב להתאים עבורה בור מדויק באדמה כך שתהיה מוגבהת מעט מעל הקרקע (למניעת כניסת סחף) ולהוסיף ולמלא בחול את הרווחים שנותרו בינה ובין דפנות הבור.

אופציה נוספת היא שימוש ביריעת p.v.c. לשיטה זו מספר יתרונות :
א) חופש פעולה בעיצוב הבריכה ובבנייתה ב) מחיר נמוך ג) קלות יחסית בשילוב אלמנט של מפל או "ערוץ נחל".
בעת רכישת היריעה יש להתחשב בעומק הבריכה ובהשארת שוליים נדיבים עליהם נייצב אבנים כבדות, חלוקים וכו' שיספקו את הגימור הסופי. לאחר חפירת הבור יש לייצב את דפנותיו באדמה כבדה ולהדקן. חשוב במיוחד לנקות את הדפנות והתחתית מאבנים ושורשים, מומלץ לפזר עליהן שכבה של 2 ס"מ חול ים ולרפדן ביריעת לבד מיוחדת או בד ישן. יש למלא מים לאחר הנחת יריעת ה-p.v.c ולפני הנחת האבנים על שוליה כדי למנוע מתיחה של היריעה עקב בורות ושקעים בקרקע.
חישוב מידות יריעת ה-p.v.c : אורך היריעה = אורך הבריכה + פעמיים הגובה + שוליים.
רוחב היריעה = רוחב הבריכה + פעמיים הגובה + שוליים.
לדוגמא : לבריכה שאורכה 3 מ', רוחבה 2 מ' ובעומק 50 ס"מ, עלינו לבקש יריעה שמידותיה הן :

מידת האורך : 5 מ' = 3 מ' (אורך) + 0.5 מ' (גובה) x 2 + 0.5 מ' (שוליים) x 2.
מידת רוחב : 4 מ' = 2 מ' (רוחב) + 0.5 מ' (גובה) x 2 + 0.5 מ' (שוליים) x 2.
כלומר : יריעת פי וי סי שאורכה 5 מטר ורוחבה 4 מטר.

משתלת סלונר | בריכות נוי
בריכה בסגנון טבעי

משאבות ומערכות סינון
משאבת המים משמשת לסירקולציה – תנועה מחזורית של מי הבריכה, וזאת חשובה ממספר בחינות :
1. תנועת המים מונעת התפתחות זחלי יתושים (שבד"כ מתפתחים במים עומדים).
2. במים זורמים מתפתחות פחות אצות וירוקת מאשר במים עומדים.
3. מזרקות ומפלים מעשירים את המים בחמצן, הנחוץ לקיום הצמחייה והדגה.
את המשאבה יש להתאים לאופי השימוש. ישנם שלושה סוגי משאבות עיקריים :
א. משאבות אקווריום שעלותן זולה והן יעילות לכלים ובריכות קטנות.
ב. משאבות ניקוז שאינן בנויות לעבודה רציפה וצורכות הרבה חשמל.
ג. משאבות מקצועיות לבריכות נוי – הן אמינות בתפקודן, צורכות מעט חשמל ביחס להספקן ועלותן גבוהה יותר.
בבריכות עד נפח של ארבעה קוב, המשאבה צריכה להחליף את המים פעמיים בשעה (לדוגמא – אם נפח הבריכה הינו 2 קוב צריך משאבה של 4 קוב לשעה), בבריכות גדולות יותר מספיק להחליף את המים פעם בשעה.

משתלת סלונר | בריכות נוי
בריכה עם גשר אבן

איכות המים
איכות המים מושפעת ממערכת הסינון המורכבת משני גורמים עיקריים : מסננים ובקטריות.
המסננים מתחלקים למכניים, ביולוגיים וכאלה המשלבים בין מסנן ביולוגי ומסנן u.v; מסנן מכני מונע יציאת חלקיקים גדולים בחזרה למים ומסנן ביולוגי מפרק חומרי פסולת והופך אותם לחומרי הזנה לצמחים. על פעולת מסנן זה אמונות הבקטריות אותן יש לשמר ע"י הפעלה רציפה של המשאבה. כשיש בבריכה הרבה דגים (ובמיוחד דגי קוי) חשוב להשתמש בנוסף במסנן u.v, שעוזר לקטול אצות וחיידקים העלולים לגרום למחלות דגים.
יש להתייעץ עם המוכרים לפני רכישת המסנן!
פעולות נוספות שישפיעו על איכות המים :
– למקם את הבריכה בצל/חצי צל בכדי להאט התפשטות אצות.
– להבטיח שלא יכנסו לבריכה מים מלוכלכים (סחף), מזוהמים או מדושנים.
– להתאים ולאזן את כמות וסוגי הצמחים בבריכה. לצמחים חשיבות בקליטת מינרלים ומלחים מהמים והעשרתם בחמצן.
– לדאוג לשמירה על רמת חומציות מאוזנת ונמוכה במים, שתמנע התפתחות אצות, ע"י שימוש באבנים ותוספים מיוחדים. להשתדל לא להכניס אלמנטים הגורמים לתוצאה הפוכה (אבני גיר למשל). יש להתייעץ לגבי האבנים המתאימות.
– לנקות את המים מעלים ופרחים שנשרו.
– יש צורך לנקות את הפילטרים המכניים (ספוג), שבפילטר הביולוגי, לפחות פעם בחודש ופעם בשנה להחליף את החלקים הביולוגיים (כמו הזאולייט).

משתלת סלונר | בריכות נוי
דגים בבריכת הנוי

דגים בבריכת נוי :
רצוי לשכן בבריכה דגים, שלהם חשיבות ביצירת סביבה אקולוגית מאוזנת. בבריכות קטנות מומלץ לגדל רק דגי גמבוזיה ורוזיבר, האוכלים את זחלי היתושים. בכל מקרה אין להפריז בכמות הדגים ויש להתאימה ליכולת הקיבול של הבריכה ורמת הפילטריזציה; אורך הדגים הכולל לא רצוי שיעבור את ה 60-50 ס"מ לקוב מים. ניתן להתאים צמחים העוזרים בקליטת עודפי השתן והחנקן של הדגים.
זכרו כי לא ניתן לגדל צמחים יחד עם דגי קוי אלא אם כן הם מופרדים ברשת הגנה !

טיפים:
1. ניתן לבנות בריכה כל השנה אך מומלץ לשתול את צמחי המים באביב ובקיץ.
2. את מי הבריכה יש להחליף בהדרגה, במקביל לתהליך האידוי, בכל פעם מעט. החלפה מלאה של המים בבת אחת תפגע בדגים ובצמחים, תגרום להתפרצות ירוקת ו/או לאיבוד בקטריות חיוביות המפרקות חומרי פסולת.
3. כשממלאים בריכה, ועוד לפני שמכניסים אליה צמחים או דגים, יש לתת למים לעמוד במשך כ-10 ימים בכדי שהכלור יתנדף מהם. בשבועות הראשונים צבע המים עשוי להיות עכור אך הבריכה תתאזן לאיטה והמים ישובו ויהיו צלולים.

גלו מהם צמחי המים שמתאימים לשתילה בתוך הבריכה ומחוצה לה במאמר על צמחי מים.